Välkommen!


Det mesta som händer oss människor, som vi har behov av, tänker och tror är i grunden detsamma i alla kulturer, samhällsklasser och genom årtusenden. Ingenting är nytt under solen. Men det är inte mindre viktigt eller intressant för det. Tvärtom!
Här delar jag tankar och upplevelser som har anknytning till mitt liv. Ofta är det genom dikter, citat och böner, som jag tycker om. Du får gärna kommentera inläggen. Hur man gör läser du på sidan Om bloggen.

lördag 2 november 2013

Framtidshopp

Minneslund, kyrkogården i Gammelstad

På förmiddagen delade jag glädjen med föräldrar och släkt över ett barns födelse och dop.

På eftermiddagen var jag på kyrkogården i Gammelstad och delade sorg och saknad tillsammans med många som denna dag tänt ljus på gravar och i minneslund.


 Minneslund

Liksom förra året var det regnigt och väldigt fuktig luft. Inte så kallt men disigt. Någon jag pratade med tyckte att det var helt rätt väder för denna dag. Ja, så kan det kännas. Många tankar, minnen och upplevelser passerade genom alla lågor som brann på kyrkogården.


Gud, vi tackar dig för livet som du ger oss.
Det är underbart och gåtfullt.
Tack för att du fyller vårt liv
med evighetens ljus, bortom tid och rum.
Tack för din Son, Jesus Kristus.
Hjälp oss att se
att han är den som öppnar porten
till det liv som aldrig dör.
Amen.
 (En begravningsbön från Svenska kyrkans Kyrkohandbok, 1986
+ Förslag till ny kyrkohandbok, 2012)


Stillhetens kapell

Många valde att komma in i Stillhetens kapell. Musik spelades och det fanns möjlighet att tända ljus. I foajén serverades varm och kall dryck och pepparkakor. Här kunde man prata med varandra men också med någon med tystnadsplikt.




Ikväll har jag blivit påmind om Guds ord som profeten Jeremia förmedlar i kap 29 vers 11:

Jag skall ge er en framtid och ett hopp.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar