Välkommen!


Det mesta som händer oss människor, som vi har behov av, tänker och tror är i grunden detsamma i alla kulturer, samhällsklasser och genom årtusenden. Ingenting är nytt under solen. Men det är inte mindre viktigt eller intressant för det. Tvärtom!
Här delar jag tankar och upplevelser som har anknytning till mitt liv. Ofta är det genom dikter, citat och böner, som jag tycker om. Du får gärna kommentera inläggen. Hur man gör läser du på sidan Om bloggen.

torsdag 28 november 2013

Adventsförberedelser

Torsdag idag. Nu är förberedelserna i full gång inför helgen. Lördagens Stilla dag i Porsökyrkan med "Ankomst" som tema. Och söndagens adventsgudstjänster, för min del, i Bergnäskyrkan och Porsökyrkan.



I dag är det min mammas födelsedag, men jag ska fira henne imorgon. Tänkte att hon kanske hade någon dikt om advent, men jag kunde inte hitta någon. Däremot fann jag en som kan ha en viss anknytning till temat "Ankomst".


JAG SÖKER EN HÅLLPLATS
Jag sitter i en vagn
och åker och åker
genom sammanträdesrum
och sångövningslokal
vägen går genom förberedelser
och protokoll
i en kurva väntar
ett besök hos någon
som behöver mig
efter raksträckorna 
ligger oskrivna brev
olästa böcker
och där
åker jag genom
mitt ostädade rum.
Tätt efter varandra
ligger programrådet
och gårdsrådet
hjälp, jag vill hoppa av
finns det ingen hållplats!
Nu går vägen genom andaktsrummet
och böneringen
jag skymtar en parkeringsplats.
Bara jag kan stanna
En stund
Jag behöver tanka.

Astrid Hollingby Almroth

Dikten speglar mycket hur mammas liv är och framför allt har varit under årens lopp. Det finns säkert många som kan känna igen sig även om färden har gått genom andra landskap än hennes. En längtan efter ankomst, en hållplats. Att bara få stanna till. En stund. Det kan verkligen vara behövligt så här precis steget in i advents- och jultid.


Här stannade jag själv till på en buss-hållplats för en vecka sedan.


Ja, många fler än jag förbereder sig nu inför helgen, men kanske inte med predikan och gudstjänster, utan snarare med städning och kanske bakning. Det händer inte i vårt hem. Inte än i alla fall. Ändå har det hänt lite nytt idag.




Vår snickare Peter har kaklat i köket. Det känns mycket roligt. Jag tror att mosaiken blir fin till det svartbruna golvet. Ser fram emot att köket ska bli färdigt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar