Välkommen!


Det mesta som händer oss människor, som vi har behov av, tänker och tror är i grunden detsamma i alla kulturer, samhällsklasser och genom årtusenden. Ingenting är nytt under solen. Men det är inte mindre viktigt eller intressant för det. Tvärtom!
Här delar jag tankar och upplevelser som har anknytning till mitt liv. Ofta är det genom dikter, citat och böner, som jag tycker om. Du får gärna kommentera inläggen. Hur man gör läser du på sidan Om bloggen.

lördag 20 april 2013

Var dags rum


Så här i predikoförberedelsernas elfte timme;
Vad är det för rum, plats som du längtar efter, eller önskar dig?



"I min Faders hus finns många rum", säger Jesus i Johannesevangeliet kap 14 vers 1.

Jag har alltid gillat det där att det finns många rum. Det är inget litet och trångt ställe. Det är ett stort och generöst hus med många utrymmen. Jag tänker mig att vi har tillgång till många rum med olika karaktär.

Vad kan det vara för rum?

Rum för den som har svårt att sova, Sovrum.
Rum för den som hungrar och törstar, Matrum.
Rum för lek, rörelse, fantasi, Lekrum.
Rum för den som har svårt att andas, ett rum att få andas ut och andas in i, Andrum osv.

Ja, det finns många rum; var dags rum.
Rum för var dags behov.
För jag tror att rummen är tillgängliga redan nu.
Vi är inbjudna att stiga in.


Rum med utsikt

Bilderna är tagna på hotell Dryades, några km utanför Naousa i norra Grekland.

4 kommentarer:

  1. Hjärterum för alla och envar!

    SvaraRadera
  2. Bilderna är tagna på hotell Dryades, några km utanför Naousa. Minns att det var en ganska grå dag, men de färgglada möblerna piggade upp!

    SvaraRadera
  3. Tack Grekland.nu! Ja, det var läckra möbler, även om jag inte skulle vilja ha dem i mitt eget vardagsrum :-) Minns dagen med glädje!

    SvaraRadera