Välkommen!


Det mesta som händer oss människor, som vi har behov av, tänker och tror är i grunden detsamma i alla kulturer, samhällsklasser och genom årtusenden. Ingenting är nytt under solen. Men det är inte mindre viktigt eller intressant för det. Tvärtom!
Här delar jag tankar och upplevelser som har anknytning till mitt liv. Ofta är det genom dikter, citat och böner, som jag tycker om. Du får gärna kommentera inläggen. Hur man gör läser du på sidan Om bloggen.

torsdag 11 april 2013

Självsortering (2)


I går roade jag mig med att försöka skriva om en löpande text som jag skrev här på bloggen 2011 (med samma rubrik som idag) till något dikt-liknande. Nedan är resultatet. Den går naturligtvis att arbeta mer med. Det kanske blir en annan gång. Nu vill jag testa något annat...

Allt skapande som predikan, poesi, måleri - och jag förmodar musik mm - kan man arbeta hur mycket som helst med. Man ser hela tiden små förändringar man kan göra, ta bort, lägga till. Det ligger en tjusning i det; det är levande material man arbetar med. Ett skapande. Samtidigt måste man ibland bestämma att "nu får det vara nog", så att man kan gå vidare och prova något annat.



Nice. Foto: Owe Ryås


Som jag sorterar mina papper behöver jag sortera mina tankar, intryck och minnen ibland.



SJÄLVSORTERING

Tankar, intryck, minnen
kommer över mig

Det är tid för självsortering


En hög för viktiga tankar att ta fasta på
En hög för dem som ska fram i ljuset - och sedan slängas

En hög för bearbetning
En hög för ord som lyfter och inspirerar

En hög för minnen att bevara
En hög för minnen att begrava

En hög för intryck att gömma
En hög för insikt att ge vidare


Alla tankar, intryck och minnen har sin betydelse
allt ska sorteras; arbetas med, kastas eller sparas
allt har sin plats
allt har sin tid


(Till viss del inspirerat av Predikaren kap 3).

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar