Välkommen!


Det mesta som händer oss människor, som vi har behov av, tänker och tror är i grunden detsamma i alla kulturer, samhällsklasser och genom årtusenden. Ingenting är nytt under solen. Men det är inte mindre viktigt eller intressant för det. Tvärtom!
Här delar jag tankar och upplevelser som har anknytning till mitt liv. Ofta är det genom dikter, citat och böner, som jag tycker om. Du får gärna kommentera inläggen. Hur man gör läser du på sidan Om bloggen.

måndag 15 april 2013

Olika språk





Senast jag skrev höll jag på att förbereda en föreläsning som jag har haft idag på universitetet. Det kändes mycket bra! När man lägger ner tid på förberedelser är det roligt när det når fram och uppskattas. Nu har jag precis skrivit en krönika som ska publiceras imorgon på Nederluleå församlings Facebook-sida.
Det blir mycket ord. Sökande efter ord. Mitt ordförråd är ganska begränsat har jag upptäckt, måste nog börja söka synonymer till det jag vill säga.

På tal om ord: Sedan några veckor tillbaka har jag gått med i http://www.poeter.se/ (tillsammans med 30000 andra!) och har på det viset tillgång att läsa hur mycket poesi som helst! Det är oerhört inspirerande, tycker jag. Allt faller inte i min smak, men många har, enligt mitt sätt att se det, en mycket god förmåga att uttrycka sig poetiskt. Jag har lagt in lite egna texter som jag skrivit under årens lopp och några som jag nyligen formulerat. För mig handlar det verkligen om att pröva mig fram, söka, ändra, gå tillbaka och göra om osv. Jag kallar mig för Lärling och det är precis så jag känner mig - och vill vara. Jag vill lära mig att uttrycka mig på fler sätt än i prediko-form (eller liknande).


Ett språk: Street-dance (Nice)

Poesi är inte den uttrycksform de flesta människor söker efter. Men det finns, lyckligtvis, många andra sätt att uttrycka sig på som t.ex. musik, måleri eller annan form av konst, men också genom liturgi, tystnad, rörelse, teckenspråk, kroppsspråk mm. Tänk att vi kan kommunicera på så många olika sätt! Egentligen kommunicerar vi dagligen på fler sätt än vad vi är riktigt medvetna om, tror jag.

Det är ganska lätt att se när en person är stressad, eller hur? Han/hon behöver oftast inte tala om det, vi ser det ändå. Eller lycklig. Eller ledsen, arg, trött osv.
Ja, vi signalerar nog mycket mer än vad vi tror, som sagt. Även om vi är mer eller mindre bra på att dölja/eller visa hur vi mår, känner eller tänker.


Inte än - men snart!

För övrigt är våren på god väg här uppe i Norrbotten. Nu har det varit plusgrader också på nätterna och då händer det mycket med snöhögarna. Det känns hoppfullt!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar