Välkommen!


Det mesta som händer oss människor, som vi har behov av, tänker och tror är i grunden detsamma i alla kulturer, samhällsklasser och genom årtusenden. Ingenting är nytt under solen. Men det är inte mindre viktigt eller intressant för det. Tvärtom!
Här delar jag tankar och upplevelser som har anknytning till mitt liv. Ofta är det genom dikter, citat och böner, som jag tycker om. Du får gärna kommentera inläggen. Hur man gör läser du på sidan Om bloggen.

söndag 22 juli 2012

Hjärtats smärta

I dag har vi genom media på flera sätt blivit påminda om det som hände i Utöya för ett år sedan. Tänk om det hade varit så att det inte hade skett några fler hemska katastrofer sedan dess... I stället är det så att det händer hela tiden. Överallt. Fast dödsfallen kan se väldigt olika ut.

Tänker på hur ont det ska göra i de nära och käras hjärtan...

Det döda barnet
vilar i sin glaskista
i Sivs hjärtas mull
Sonja Åkesson


Mina tankar finns också hos den unge man som så tragiskt förolyckades i Svartlå i går förmiddag och hans närmaste. Hur ont ska det inte göra i deras hjärtan... Så många frågor...



Nu när jag går... i avskedsstunden
när man ska skiljas från en vän, en plats,
hur stiger icke saknaden av det man älskat,
och ångern över det man brutit...
O, nu jag känner hela varat's smärta,
så är det då att vara människa...
Man saknar även det man ej värderat
man ångrar även det man icke brutit...
Man vill gå bort, och man vill stanna...
Så rivas hjärtats hälfter var åt sitt håll
och känslan slits som mellan hästar
av motsats, obeslutsamhet, disharmoni...
August Strindberg, Indras dotters avsked ur Ett Drömspel, 1902




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar