Välkommen!


Det mesta som händer oss människor, som vi har behov av, tänker och tror är i grunden detsamma i alla kulturer, samhällsklasser och genom årtusenden. Ingenting är nytt under solen. Men det är inte mindre viktigt eller intressant för det. Tvärtom!
Här delar jag tankar och upplevelser som har anknytning till mitt liv. Ofta är det genom dikter, citat och böner, som jag tycker om. Du får gärna kommentera inläggen. Hur man gör läser du på sidan Om bloggen.

tisdag 3 juli 2012

Gud har humor

I söndags såg jag på TV-gudstjänsten; Andakt från vackra Tavelsjö i Västerbotten. Jag tycker att programmen därifrån oftast har hög klass, sångare, musiker och programledaren prästen Linda Annersten. I söndags (som förresten var en repris, tror jag) samtalade Linda Annersten med Pia Johansson, komiker om humor och helighet.

Pia Johansson läste i slutet av samtalet en text som hon hade skrivit tillsammans med en kompis. Jag har skrivit av den - jag hoppas att jag har skrivit av rätt. Bäst gör sig texten när Pia Johansson läser den.
Det här ska vara en länk till Svt.play där gudstjänsten sänds. Bara tillgängligt månaden ut.


När min kyrkoherde blev riktigt, riktigt trött på mig
så sa han:
Pia, gå med Gud. Men gå!
Det fick han säga.
För jag har humor.
Gud tyckte också att kyrkoherden fick säga så
för Gud har också humor.
Det måste han nämligen ha
om han ska kunna älska sin skapelse.
T.ex. om han ska kunna titta på sin katt
eller alla katter som jagar sin svans som om det gällde livet
eller när han tittar på en man som grillar -
som om det gällde livet.
Skrattet gäller just livet
och Guds skratt är kraft, ljus och liv.
Och han säger:
Gå med mig, Pia. Men gå!
Och om du faller
eller går fel
så fångar jag dig i mitt skratt.
Ingenting är riktigt farligt så länge vi kan skratta
och om du tror på mig Pia, så le.
Och jag ler tillbaka
för jag tror på dig.

Jag tror också att Gud har humor. Enligt mitt sätt att se det så är det ganska tydligt. På många sätt. Hur skulle t.ex. Gud annars stå ut med oss?! Precis som Pia Johansson också antyder i sin text.

Fullmåne ikväll. Inget speciellt humoristiskt med det. Men vackert.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar