Välkommen!


Det mesta som händer oss människor, som vi har behov av, tänker och tror är i grunden detsamma i alla kulturer, samhällsklasser och genom årtusenden. Ingenting är nytt under solen. Men det är inte mindre viktigt eller intressant för det. Tvärtom!
Här delar jag tankar och upplevelser som har anknytning till mitt liv. Ofta är det genom dikter, citat och böner, som jag tycker om. Du får gärna kommentera inläggen. Hur man gör läser du på sidan Om bloggen.

onsdag 25 juli 2012

En dröm i kras


Tänk så fort drömmar och fantasier kan dra iväg. Snabbt går det att bygga luftslott! Verklighetens byggnader tar lång tid och kräver mycket arbete.

Jag tänker på hur det är när man börjar ana att man väntar barn, när man är kär, när man lagt bud på ett hus, en bil, en båt, sökt en tjänst, börjat planera en resa osv - så snabbt man tänker på hur bra det ska bli, hur väl det passar, så många fördelar mm. Fort hinner man fästa sig och sina drömmar ...

När sedan idén/förväntan av olika anledningar inte går  att förverkliga - så är det lätt att man vänder på det hela - för att klara av besvikelsen. Plötsligt vågar man tänka färdigt och formulera i ord det som ändå trots allt inte var så bra med drömmen. Ibland kan det vältra över till det enbart negativa.

En liten dröm gick i kras idag. Men det är ingen katastrof. Snart hittar jag något nytt att drömma om... :-) Det som var bra med den här drömmen var att vi kom igång att fixa en del som vi tänkt så länge - nu ska vi försöka fortsätta med det ändå. Det är ju också en dröm...


En annan glädje som bytts i besvikelse är ett av våra äppelträd. Jag var så lycklig för de vackra äppelblommorna i början av sommaren. Hela lilla trädet var fullt av blom. Nu har hela trädet vissnat. Så tråkigt! Jag vet inte om det har dött för alltid, eller om det kan komma igen nästa år... Undrar om det kan vara angripet av skadedjur? Vinbärsbusken bredvid ser inte så pigg ut heller...


Men till vår stora överraskning upptäckte vi istället härom dagen att klätterrosen blommade! Den har vi haft i flera år och inte sett till några blommor. Vi hade tänkt ta bort den - och så plötsligt blommar den så vackert...

Ja, sådant är livet... det växlar...



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar