Välkommen!


Det mesta som händer oss människor, som vi har behov av, tänker och tror är i grunden detsamma i alla kulturer, samhällsklasser och genom årtusenden. Ingenting är nytt under solen. Men det är inte mindre viktigt eller intressant för det. Tvärtom!
Här delar jag tankar och upplevelser som har anknytning till mitt liv. Ofta är det genom dikter, citat och böner, som jag tycker om. Du får gärna kommentera inläggen. Hur man gör läser du på sidan Om bloggen.

torsdag 12 juli 2012

Så går en dag...

Ofta citerar jag tyst för mig själv när jag är på väg att gå och lägga mig:
Så går en dag än från vår tid och kommer icke mer...
Ja, så är det ju. Fort går en dag och kommer inte mer igen.
Det är lika sant som:
Detta är första dagen på resten av mitt liv.
Båda citaten förmedlar hur unik varje dag är. Ingen dag kan göras om


I veckan blev jag påmind om en annan vers i aftonpsalmen som jag citerade ovan. När jag nu fick anledning att läsa igenom denna gamla välkända och av många älskade psalm så tycker jag att den har mycket av fridfullhet och förtröstan över sig. Författaren ger uttryck för en trygg relation till Gud och tron.
En psalm (nr 188) som man mycket väl skulle kunna sjunga på en begravning, tycker jag. Likaväl som andra kvällspsalmer som Bliv kvar hos mig... (189) och Bred dina vida vingar... (190).


Så går en dag än från vår tid och kommer icke mer,
och än en natt med Herrens frid till jorden sänkes ner.

Men du förbliver den du var, o Herre, full av nåd,
och våra nätter, våra dar du tecknat i ditt råd.

Trygg i din vård jag lämnar mig, när solen från oss flyr,
och gladligt skall jag prisa dig, när dagen åter gryr.

Men om det stilla dödens bud i denna natt jag hör,
det är min tröst, att din, o Gud, jag lever och jag dör.

Text: C F Neander 1766?, J O Wallin 1814.

God natt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar