Välkommen!


Det mesta som händer oss människor, som vi har behov av, tänker och tror är i grunden detsamma i alla kulturer, samhällsklasser och genom årtusenden. Ingenting är nytt under solen. Men det är inte mindre viktigt eller intressant för det. Tvärtom!
Här delar jag tankar och upplevelser som har anknytning till mitt liv. Ofta är det genom dikter, citat och böner, som jag tycker om. Du får gärna kommentera inläggen. Hur man gör läser du på sidan Om bloggen.

fredag 6 juli 2012

Barfotagå

Så har då sista vardagen på min (första) semester gått till sitt slut.



Innan jag gick på semester fick jag en hälsning av en församlingsbo med en önskan om att jag skulle få möjlighet att "barfotagå" några soliga morgnar, som Alf Henriksson skriver i en av sina dikter. Det är en bra beskrivning eller uttryck för vad sommar och semester är för många av oss. En känsla av frihet, vila, liv, sol och värme... precis det som man längtar efter.

Även om det inte varit så många dagar av batfotagående soliga morgnar de här veckorna så har jag ändå upplevt att jag har haft semester. Jag har varit ledig, kopplat av, fått nya intryck, träffat nära och kära. Jag tycker att jag har haft bra fyra veckor.



Att vakna en morgon när himlen är blå
och finkarna gnyr som besatta
och öppna sin stugdörr och barfotagå
på vildgräsets daggiga matta
kan låta de saligas fröjd slippa lös
och göra den trögaste själ religiös.


Jag får väl önska dig som har semester eller kommer att få detsamma; att "barfotagå" en morgon när himlen är blå!

Fotona är tagna i midsommar i Trosa, en dag då det inte var sol. Men det kan vara sommar och semester ändå.

2 kommentarer:

  1. Härligt att höra att du har haft en sådan trivsam semester!

    SvaraRadera
  2. Du kan ju tänka på att natyrfoton blir bäst om det inte är så soligt ;-) Så den här semestern har du säkert fått många fina bilder.

    SvaraRadera