Välkommen!


Det mesta som händer oss människor, som vi har behov av, tänker och tror är i grunden detsamma i alla kulturer, samhällsklasser och genom årtusenden. Ingenting är nytt under solen. Men det är inte mindre viktigt eller intressant för det. Tvärtom!
Här delar jag tankar och upplevelser som har anknytning till mitt liv. Ofta är det genom dikter, citat och böner, som jag tycker om. Du får gärna kommentera inläggen. Hur man gör läser du på sidan Om bloggen.

tisdag 24 juni 2014

Växlande molnighet och Hoven droven


 Från Miró museet

Är det fler än jag som kollar väderleksprognoserna på TV, SMHI, YR? Inför idag stod det "Växlande molnighet" - och det stämmer bra. Mellan molnen har solen då och då tittat fram.




Men igår minns jag att det bara var grått, regnigt och kallt. Och jag läste i tidningen att det fanns inget hopp om sol och värme på lääänge. Bestämde mig för att ta saken i egna händer. Det var ett måste. Jag tog fram tre gula akvarellfärger; New Gambodge, Quinacridone (underbar!) och Lemon och började måla. Eftersom det viktigaste var att få "sola mig" i färgen, gjorde jag bara några svarta streck (hoven droven) med en akvarellpenna och fyllde med färg. Det är få saker som är så avkopplande ...




Istället för att sedan slänga undan målningen som en "ingen riktig målning", bestämde jag mig för att ge den ett namn. Ni vet, det händer något när man sätter namn, eller ord, på något...

Namnet blev "Stad i solsken" med underskriften "Inspirerat av Miró". Mirós namn gav lite tyngd åt "konstverket", tyckte jag ;-) (Joan Miró föddes 1893 på Passeig de Crédit nr 4 i hjärtat av Barri Gotic). Om jag är knäpp? Ja!


Miró museet, Barcelona


När vi var i Barcelona för en tid sedan var vi också till Miró Museet 
högt uppe på Montjuíc-berget.
Miró hade själv bestämt hur museet skulle se ut.

Det var en fantastisk utsikt över Barcelona från museet

Muséet innehåller mycket. Det var flera våningar. 

En del av hans alster visades också utomhus. (Här fick man fota).







Miró målade inte bara, utan skulpterade och skapade i textilier också. Alla skapelser går inte - för en sådan som jag - att förstå, eller ens ana budskapet konstnären har i åtanke. Men det är kanske inte meningen heller. Det var inspirerande att själv fantisera och tolka verken.

Miró museets hemsida

Här kan du se mer från Museet



Visst blir man glad av Miro´s skulpturer?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar