Välkommen!


Det mesta som händer oss människor, som vi har behov av, tänker och tror är i grunden detsamma i alla kulturer, samhällsklasser och genom årtusenden. Ingenting är nytt under solen. Men det är inte mindre viktigt eller intressant för det. Tvärtom!
Här delar jag tankar och upplevelser som har anknytning till mitt liv. Ofta är det genom dikter, citat och böner, som jag tycker om. Du får gärna kommentera inläggen. Hur man gör läser du på sidan Om bloggen.

måndag 9 juni 2014

Blås på mig

Fönster i kapellet på Stiftsgården i Skellefteå


Jag tycker om att tänka på Den helige Ande som Hjälparen. 
En Hjälpare som vill bo i oss och leva i våra liv. 

Jag tror att Anden lever nära jorden, världen och våra kroppar. 
Det var på jorden som Gud lät sin livsande blåsa 
både i natur, djur och i människor. 
Därför tror jag att den helige ande, 
Hjälparen hör ihop med våra liv och vår vardag.


Blås på mig, skaparvind,
eviga andedräkt,
så att till kropp och själ
jag blir renad och hel och läkt.

Text: A. Frostensson
Den Svenska Psalmboken med tillägg nr 368 vers 1



Jesus sa:
Frid lämnar jag kvar åt er, min frid ger jag er.
Jag ger er inte det som världen ger.
Känn ingen oro och tappa inte modet.
Johannes evangelium kap 14 vers 27 Bibel 2000

När vi hade vår avslutningsgudstjänst för våren i Porsökyrkan fick alla med sig en liten duva hem, som en påminnelse om att de/vi inte är lämnade ensamma.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar