Välkommen!


Det mesta som händer oss människor, som vi har behov av, tänker och tror är i grunden detsamma i alla kulturer, samhällsklasser och genom årtusenden. Ingenting är nytt under solen. Men det är inte mindre viktigt eller intressant för det. Tvärtom!
Här delar jag tankar och upplevelser som har anknytning till mitt liv. Ofta är det genom dikter, citat och böner, som jag tycker om. Du får gärna kommentera inläggen. Hur man gör läser du på sidan Om bloggen.

fredag 20 juni 2014

Midsommarafton

Midsommarafton. Vad skriver man då om i bloggen?
Allt trevligt man har varit med om, allt gott man har ätit, solen som har lyst...
Eller också inte.


 
När man är så gammal som jag har man ganska många midsommaraftnar bakom sig att minnas. Bra, bättre och sämre. Tänkte idag på vår andra midsommarafton tillsammans som gifta. Vi var i Owes föräldrars hus i Kolbäck. Själva. För ovanlighetens skull var det ingen annan av familjen hemma. Det är en sådan där midsommarafton som vi båda minns med glädje. Det kunde ha varit vilken dag som helst, egentligen. Kanske är det de midsomrarna som blir bäst?


Owes föräldrars hem i Kolbäck

Jag minns inte nu om det bara var midsommarafton eller hela midsommarhelgen. Det var nog det senare, om jag tänker efter. Vi ägnade helgen åt att göra saker som vi längtat efter. Owe lutade av det stora slagbordet som jag köpte omkring 1980 av Hallstahammars Baptistförsamling för 50 kr och som vi fortfarande använder. Lite rangligt är det. När han var klar med det lutade han av en gammal byrå som han och brorsan haft i barnkammaren. Den finns också kvar fortfarande.




Jag var under tiden några hus längre bort på Hantverkaregatan. Där var de också bortresta. Jag hade fått löftet att använda husets vävstol. Jag vävde och vävde så att armarna värkte. Men fina gula mattor blev det. De ligger just nu på matrumsgolvet. Lite nötta är dom. Men nu blir det inga nya egna vävda mattor, tyvärr. Min egen vävstol som jag skaffade sedan finns inte längre, inte heller alla kartongerna med mattrasor... Sentimental-suck!


 Kolbäcksån

Owe och jag träffades mellan varven och fikade och åt och visade varandra vad vi hade åstadkommit. Det blev en lyckad midsommar.

Jag tror att det kan vara bra att ibland bryta en del av de där "måstena" som finns i samband med storhelger. Då kan man bli glatt överraskad att det blev en riktigt bra helg. Och så är det kul att göra tvärtom. En vanlig tisdag eller torsdag festa till det med något extra!

God fortsättning på helgen!

Hörde förresten att vi imorgon, Midsommardagen skulle få samma temperatur som vi hade på Juldagen. Intressant! Hoppas bara att vi inte får lika halt. Minns att det var absolut glashalt när vi körde till Julottan.

Som sagt; god fortsättning; håll er på benen och ta hand om varandra, om det finns någon i närheten att ta hand om!





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar