Välkommen!


Det mesta som händer oss människor, som vi har behov av, tänker och tror är i grunden detsamma i alla kulturer, samhällsklasser och genom årtusenden. Ingenting är nytt under solen. Men det är inte mindre viktigt eller intressant för det. Tvärtom!
Här delar jag tankar och upplevelser som har anknytning till mitt liv. Ofta är det genom dikter, citat och böner, som jag tycker om. Du får gärna kommentera inläggen. Hur man gör läser du på sidan Om bloggen.

torsdag 12 juni 2014

Tvärstopp

Ibland tar det stopp. Tvärstopp. Som trafikstockning eller en hastig tvärbromsning. Eller att järnvägsbommarna gå ner precis när jag ska till att passera... vilket händer då och då när jag är på väg till jobbet i kyrkbyn. Särskilt när det är bråttom.

Det kan också vara stopp i skrivaren, pappersstockning - också ganska vanligt när det är särskilt olämpligt...
För att inte tala om stopp i avloppet...

Ibland händer det också att det blir stopp i kroppen. Inte bara förstoppning, utan också andra stopp, fysiskt eller mentalt. Hjärnstopp, eller hjärnsläpp, brukar det visst kallas. Hjärnstress - en allvarligare variant.

Stoppen kan orsakas av olika anledningar och vara varierande i tid. Ibland bara några sekunder (även om det kan kännas som en evighet), ibland en längre tid.

Raderna nedan skrev jag vid ett sådant stopp.



Vid Järnvägsövergången i Buddbyn, Boden



SOM DET BLIR NÄR ETT TÅG TVÄRBROMSAR

Allt blev tvärstopp
så där som det blir 
när ett tåg tvärbromsar
ett förfärligt gnissel 
ett ruskigt omskakande
Allt stannar av 
Obalanserat
kastar centrifugalkraften
dit man inte vill

Allt kom över mig
så där som det blir 
när ett tåg tvärbromsar
det på hyllorna ramlar ner
det på golvet hasar omkring
Allt blir rörigt 
svårframkomligt


Plötsligt sitter jag där
i tystnaden
 alldeles stilla
vet inget 
om vad som ska hända...




Kanske dags för om-växling.


2 kommentarer:

  1. Jag håller tummarna för att bommarna går upp snart. Men fram till dess ska du göra det enda smarta; lyssna på din kropp och gör som den säger. Njut av nuet och strunta i "sedan". Varma kramar. Åsa R

    SvaraRadera