Välkommen!


Det mesta som händer oss människor, som vi har behov av, tänker och tror är i grunden detsamma i alla kulturer, samhällsklasser och genom årtusenden. Ingenting är nytt under solen. Men det är inte mindre viktigt eller intressant för det. Tvärtom!
Här delar jag tankar och upplevelser som har anknytning till mitt liv. Ofta är det genom dikter, citat och böner, som jag tycker om. Du får gärna kommentera inläggen. Hur man gör läser du på sidan Om bloggen.

måndag 16 juni 2014

En bland många kvinnor




EN BLAND MÅNGA KVINNOR

Vid kassorna på IKEA såg jag henne. En bland många kvinnor. Snygg i trendig tunika och tajts. Hon haltade lite grand. Jag hörde någon fråga henne vad hon hade gjort. Hon svarade att hon hade ramlat - och i nästa andetag kommenterade hon en limegrön kastrull.

Hon var som kvinnor på IKEA är mest. Men mellan orden och leendena skymtade ett drag av osäkerhet. Ibland kastade hon en blick mot utgången. Där stod en man med ansiktet vänt mot hennes håll.

När hon skyndsamt haltade iväg med sina kassar uppmärksammade jag blå märken på hennes ena arm.

Hon är en bland många kvinnor...


Bilden har ingenting annat att göra med texten än 
att fotot är ifrån ett besök på IKEA.


Inspirerad (eller omskakad) av flera radioprogram som jag lyssnade på för några veckor sedan under temat "Våld i nära relationer".

Våld i nära relationer berör inte bara kvinnor som blir misshandlade av män, utan det kan också handla om män som blir misshandlade av kvinnor eller i par-relationer av samma kön. För att inte tala om alla barn som far fysiskt och psykiskt illa!

Kvinnofridslinjens telefonnummer: 020-505050
Länk till Kvinnofridslinjen 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar