Välkommen!


Det mesta som händer oss människor, som vi har behov av, tänker och tror är i grunden detsamma i alla kulturer, samhällsklasser och genom årtusenden. Ingenting är nytt under solen. Men det är inte mindre viktigt eller intressant för det. Tvärtom!
Här delar jag tankar och upplevelser som har anknytning till mitt liv. Ofta är det genom dikter, citat och böner, som jag tycker om. Du får gärna kommentera inläggen. Hur man gör läser du på sidan Om bloggen.

tisdag 15 oktober 2013

Vi ser inte Gud för alla träd

Ikväll har jag kopierat min krönika på Nederluleå församlings facebook sida.
Här kan du se Nederluleå församlings facebook sida




Nu skiftar löven i alla tänkbara färger. Bladen påminner om oss människor. Vi förändras med tiden. Från att ha varit små så blir vi stora, från stora och starka till sköra och skrynkliga.

När färgerna kommer så vet vi att sommaren är slut, löven ska snart ramla av och grenarna ska bli kala. Det är något sentimentalt och sorgligt över det, samtidigt är det inte det som själva löven förmedlar till mig i sina färger: färgerna sprakar av liv och – på något sätt – livslust. De skänker skönhet och glädje för blick och sinne.




Har du tänkt på att färgerna på löven framhävs och blir tydligare när det är granar och tallar i bakgrunden? Med sina mörkgröna toner blir de en bra kontrast till allt det gulröda.

När jag ser björkarna tillsammans med de gröna barrträden, tänker jag, att vi människor är som björkarna, vi förändras under livet, vissnar så småningom och ramlar ifrån. Medan granarna och tallarna står kvar, trygga och stadiga under alla årstider. För mig är de en bild av Gud. Gud består, finns kvar, hur än allt förändras runt omkring. Gud finns intill oss, bakom och framför. 

När vi ser ut över ett höstlandskap, är det kanske inte granarna eller tallarna som vi ser, i första hand, utan färgerna på lövträden. Men utan dem så skulle vi inte ha sett alla nyanserna på de andra träden lika bra. Så kan det vara i våra liv också; vi ser inte alltid Gud för alla träd.





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar