Välkommen!


Det mesta som händer oss människor, som vi har behov av, tänker och tror är i grunden detsamma i alla kulturer, samhällsklasser och genom årtusenden. Ingenting är nytt under solen. Men det är inte mindre viktigt eller intressant för det. Tvärtom!
Här delar jag tankar och upplevelser som har anknytning till mitt liv. Ofta är det genom dikter, citat och böner, som jag tycker om. Du får gärna kommentera inläggen. Hur man gör läser du på sidan Om bloggen.

lördag 12 oktober 2013

Ett givande liv


Patricia Tudor-Sandahl har idag haft två föredrag 
i Petrigården, Gammelstad. 
Hon är gästtalare under Tacksägelsehelgen 
i Nederluleå församling med temat
ett givande liv



Jag tyckte om Patricia Tudor-Sandahl som föreläsare. 
Likaså innehållet. Allmänmänskligt, igenkännande, 
humoristiskt och allvarligt.
Extra intressant var det när hon talade om 
ursprungsbetydelsen på en del ord och begrepp som t.ex. 
att ge till skillnad från generös, lycka till skillnad från glädje.



Mycket folk hade samlats. Det märktes i hela kyrkbyn. Bilar överallt. 
Det var fullt i Petrisalen, i hallen utanför 
och i "Arken", Petrigårdens entré. 
Som tur var så gick det att lyssna via högtalare i alla dessa lokaler.   



Patricia Tudor-Sandahl kunde lätt fånga oss som lyssnare 
med både sitt ord-språk och sitt kropps-språk.
Här är Patricia Tudor-Sandahls hemsida 



Tacksägelsehelgen är en av kyrkhelgerna då många är i sina kyrkstugor.
Så passade också jag på att vara i min kyrkstuga 
mellan föredragen (eftersom jag inte var i tjänst).



På något sätt är det rofyllt att vara här, tycker jag.
På denna minimala yta, så finns det inte så mycket att göra
annat än vila.



Innan jag åkte hem var jag tvungen att ta några bilder på kyrkan.
Solen lyste så vackert på kyrktornet.


Att leva i tacksamhet 
är att låta sig beröras, gripas, förundras, sa Patricia Tudal-Sandahl idag.

Hon citerade också från Karin Boyes dikt:

DU SKA TACKA
Du ska tacka dina gudar,
om de tvingar dig att gå
där du inga fotspår
har att lita på

.....
.....

Den som tvingas ut i vildskog
ser med nyfödd syn på allt,
och han smakar tacksam
livets bröd och salt.

Du ska tacka dina gudar,
när de bryter bort ditt skal.
Verklighet och kärna
blir ditt enda val.

Ur Karin Boye, Dikter, Bonniers 1974

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar