Välkommen!


Det mesta som händer oss människor, som vi har behov av, tänker och tror är i grunden detsamma i alla kulturer, samhällsklasser och genom årtusenden. Ingenting är nytt under solen. Men det är inte mindre viktigt eller intressant för det. Tvärtom!
Här delar jag tankar och upplevelser som har anknytning till mitt liv. Ofta är det genom dikter, citat och böner, som jag tycker om. Du får gärna kommentera inläggen. Hur man gör läser du på sidan Om bloggen.

onsdag 23 oktober 2013

Önskan

Efter en lång, innehållsrik och bra dag, har jag nu sedan några timmar landat hemma med många intryck på näthinnan. Tänk så mycket en dag kan innehålla.


Från Rhodos


Så här på kvällskvisten tänker jag på första versen på Karin Boyes dikt-bön:

ÖNSKAN
Ack låt mig  leva riktigt
och riktigt dö en gång,
så att jag rör vid verklighet
i ont som gott.
Och låt mig vara stilla
och vörda vad jag ser,
så detta får bli detta
och inget mer.


2 kommentarer:

  1. Hej Birgitta!
    När jag för en tid sedan googlade på en dikt hittade jag din blogg bland träffarna. (Det var dikten "Om jag fick leva ett liv till..." av Nadine Stair). Sedan dess har jag följt din fina, rofyllda och tankeväckande blogg - jag tycker om de texter, bilder och dikter du visar - som t.ex. ovanstående av Karin Boye. (En av mina favoritpoeter.)

    Du har härmed fått en ny och trogen läsare.
    Önskar dig en skön och trevlig helg - den sista i årets oktobermånad.

    Bästa hälsningar!

    SvaraRadera
  2. Hej Annica! Vad glad jag blir av din hälsning! Välkommen!
    Jag vill också önska dig en skön och trevlig helg!
    Varma hälsningar,
    Birgitta

    SvaraRadera