Välkommen!


Det mesta som händer oss människor, som vi har behov av, tänker och tror är i grunden detsamma i alla kulturer, samhällsklasser och genom årtusenden. Ingenting är nytt under solen. Men det är inte mindre viktigt eller intressant för det. Tvärtom!
Här delar jag tankar och upplevelser som har anknytning till mitt liv. Ofta är det genom dikter, citat och böner, som jag tycker om. Du får gärna kommentera inläggen. Hur man gör läser du på sidan Om bloggen.

tisdag 1 december 2015

Första december


Hembygdsgården och Norrigården, Kläppenområdet, Boden


På parkeringen mellan Överluleå kyrka och Församlingsgården 
tog jag några foton idag.


Församlingsgården


Jag hörde på radion idag ett resonemang om: 
"Vad är det som dödar; är det människor eller vapen?
Jag hann inte höra så mycket mer vad de sa,
men det var en rätt intressant fråga. 
Hur som helst finns det mer än vapen som dödar.


Överluleå kyrka


Jag skulle vilja vrida på frågeställningen och undra:
Vad är det som ger liv?
Är det människor eller saker, utrustningar, framgång...?
Alla vet svaret - ändå har många av oss lite svårt att prioritera det.

Som människor kan vi både döda och ge liv - i bildlig betydelse.
Hur moderna, självständiga och "starka" vi än är, 
så är det ändå det äkta leendet, uppmuntran, omsorgen, kärleken
som ger liv och mening åt vardagen.

Det känns viktigt att omsorgen, de goda handlingarna
och allt vi kan göra för fred
inte bara begränsas till vår närmaste omgivning,
utan att det också får nå längre bort.
Till människor vi inte känner och till platser där vi aldrig varit.

Har du sett den alternativa julkalendern?
En påminnelse om hur det till synes enkla och kostnadsfria
kan vara oerhört värdefullt!


Klicka på bilden så ser du bättre.

På länken ovan kan du ladda ner den alternativa julkalendern.
Dagens lucköppning är:
Var generös med komplimanger.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar