Välkommen!


Det mesta som händer oss människor, som vi har behov av, tänker och tror är i grunden detsamma i alla kulturer, samhällsklasser och genom årtusenden. Ingenting är nytt under solen. Men det är inte mindre viktigt eller intressant för det. Tvärtom!
Här delar jag tankar och upplevelser som har anknytning till mitt liv. Ofta är det genom dikter, citat och böner, som jag tycker om. Du får gärna kommentera inläggen. Hur man gör läser du på sidan Om bloggen.

onsdag 9 december 2015

Rena strålar




Vänligt över jorden glänser strålen av ett himmelskt hopp.
Stilla inom tidens gränser evighetens sol går opp,
ack, så stilla att mitt öga hennes sken fördraga må
och Guds dolda råd förstå.




Milda sken av Faderns ära, dina strålar sprid kring vår värld,
och låt den bära ljus och renhet, tröst och frid.
Låt vår jord få bli en förgård till den himmel dit du vill
samla dem som dig hör till.

Det var första och sista versen på en gammal psalm av J. O. Wallin 1818,
B.G. Hallqvist 1979.

Ja, det är sådana vänliga, himmelska strålar som vi önskar vår jord,
strålar som förmedlar hopp och ljus, tröst och frid.

Strålar som inte ger för höga temperaturer på jordytan,
och inte för låga till människors hjärta!




För att skriva om något helt annat:
I nästan fyra år har jag skrivit i min blogg,
bättre och sämre inlägg...
privat, allmänt, kyrkligt...

Nu har bloggen kommit i tidningen!
Förstasidorubrik i Kyrkfönstret
- världens största tidning,
eller inte...!

Det känns alltid knepigt att göra reklam för sig själv,
men eftersom jag för tillfället har tappat alla hämningar,
så gör jag det ändå... ;-/
Om du vill läsa om mig och mycket annat
kan du klicka på länken och ladda hem tidningen och läsa :-)


https://www.svenskakyrkan.se/boden/kyrkfonstret


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar