Välkommen!


Det mesta som händer oss människor, som vi har behov av, tänker och tror är i grunden detsamma i alla kulturer, samhällsklasser och genom årtusenden. Ingenting är nytt under solen. Men det är inte mindre viktigt eller intressant för det. Tvärtom!
Här delar jag tankar och upplevelser som har anknytning till mitt liv. Ofta är det genom dikter, citat och böner, som jag tycker om. Du får gärna kommentera inläggen. Hur man gör läser du på sidan Om bloggen.

fredag 25 december 2015

När tiden var inne...




Så stilla och så oförmärkt
blir Guds gåva räckt,
och himlen kom till jorden ner,
när ingen väntat det.
Vi kan ej höra stegen.
Han nalkas oss ändå,
och plötsligt som en okänd står
han mitt ibland oss här.

(Sv Ps nr 115 vers 2, Text: A. Frostensson)




När tiden var inne, två dagar innan julafton, föddes en liten pojke. Till stor glädje. Han var väntad av många. Och på julafton gjorde han sitt första offentliga framträdande - "alla som hörde det häpnade" och förundrades! Det var i Matteuskyrkan. Han fick tillsammans med sina föräldrar representera den heliga familjen; Maria, Josef och det lilla Jesusbarnet.

Något av heligheten från den första julnatten, tror jag, att vi alla kände när vi med egna ögon såg detta lilla underverk!

När Gud kommer som ett litet barn välsignar han det mänskliga. Gud identifierar sig med det sant mänskliga, med vår vardag och våra liv. Det betyder att julens budskap om världens frälsare, "Gud med oss", inte bara gäller för uppklädda juldagar, utan alla årets dagar, vanliga som ovanliga.

God fortsättning på julen!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar