Välkommen!


Det mesta som händer oss människor, som vi har behov av, tänker och tror är i grunden detsamma i alla kulturer, samhällsklasser och genom årtusenden. Ingenting är nytt under solen. Men det är inte mindre viktigt eller intressant för det. Tvärtom!
Här delar jag tankar och upplevelser som har anknytning till mitt liv. Ofta är det genom dikter, citat och böner, som jag tycker om. Du får gärna kommentera inläggen. Hur man gör läser du på sidan Om bloggen.

onsdag 23 december 2015

Make love!



Nära 60 miljoner människor runt om i världen befinner sig just nu på flykt undan krig, konflikt, våld, övergrepp, förföljelse och terror (enligt UNHCR:s årsrapport). Det är lätt att gripas av förtvivlan.

Sveriges största poesisajt Poeter.se ger därför ut poesisamlingen "Make Love not War". Tvåhundrafemtio poeter diktar om och för kärlek. Vi anser att det behövs mycket kärlek som motvikt till våldet runt omkring oss. Fred är i grunden kärlek och respekt för människoliv.

Så står det på baksidan av Poesiboken Make Love not War. Den dikt som jag skickade in "De bodde inte på samma gata" blev en av de utvalda, som fick finnas med i denna bok. Men i boken har den fått titeln "De bodde inte i samma stad" - upptäcker jag precis just nu...
Antologin är med och stöder Röda korsets arbete för människor på flykt.





Julevangeliets kärna handlar om fred och kärlek till varje människa, liten och stor. Jesus var själv ett flyktingbarn, jagad och hotad.

Jag har skrivit några texter som har med julbudskapet att göra, en av dem heter Andetag (den finns nog här på bloggen sedan tidigare, gissar jag):

I det ogästvänliga mörkret
i den råa och kalla natten
i det mest torftiga
ensamma   utsatta

tar ett skört och utsatt litet barn
sina första skälvande andetag

andetag
efter andetag

andetag efter andetag

andningen
pulserar
oavbrutet

i det ogästvänliga
i det råa och kalla
i det mest torftiga
ensamma   utsatta

andetag
efter andetag

andetag


Och så fortsätter hans andetag dag efter dag att andas kärlek och fred in i vår värld och våra liv för att vilja uttrycka sig i våra händer och fötter, ord och attityder.




En riktigt god och kärleksfull julhelg önskar jag dig!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar