Välkommen!


Det mesta som händer oss människor, som vi har behov av, tänker och tror är i grunden detsamma i alla kulturer, samhällsklasser och genom årtusenden. Ingenting är nytt under solen. Men det är inte mindre viktigt eller intressant för det. Tvärtom!
Här delar jag tankar och upplevelser som har anknytning till mitt liv. Ofta är det genom dikter, citat och böner, som jag tycker om. Du får gärna kommentera inläggen. Hur man gör läser du på sidan Om bloggen.

söndag 20 december 2015

Hur ska det gå till?!




Jag tog några foton när jag gick från kyrkan till parkeringen idag. Jag kände att det var regn i luften, så jag ville passa på medan snön ännu låg kvar på träden. Det var ett fint ljus ute, som tyvärr inte riktigt går att fånga på bild.







I dag på mässan var det mycket fokus på Maria, Jesu mor. Maria vågade fråga och uttrycka sin undran hur det där med att bli med barn utan en man skulle gå till. Hon fick fråga, det var inget konstigt med det. Det gjorde henne inte mindre. Och ett svar fick hon också, även om svaret inte var så lätt att förstå...




Hur skall det gå till? är en fråga som många av oss brottas med. Vi har drömmar och visioner, krav och måsten. Och vi har en kallelse från Gud att bära hans budskap vidare, att se våra medmänniskor, att arbeta för fred... Hur ska det gå till?




Hur ofta tänker inte jag i min vardag och i min lilla värld, men hur ska det här gå till? Hur ska jag hinna, orka klara av...?

Även om vi inte är Maria och brottas med det helt osannolika, så får också vi bära fram våra frågor, vårt tvivel, vårt ifrågasättande. Det är till vanliga, levande, rörliga människor som Gud vänt sig till under hela historien och som han vill ha kontakt med och då, tror jag, att Gud också är beredd på våra frågor och gärna vill ha en dialog.

Maria fick inte allt redovisat för sig hur livet för henne och hennes son skulle bli. Men med på livsfärden fick hon löftet: Helig ande skall komma över dig, och den Högstes kraft skall vila över dig. (Lukas 1:35) Det är ett löfte vi får ta till oss av också, tror jag.



Och så var jag hemma på min egen gata.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar