Välkommen!


Det mesta som händer oss människor, som vi har behov av, tänker och tror är i grunden detsamma i alla kulturer, samhällsklasser och genom årtusenden. Ingenting är nytt under solen. Men det är inte mindre viktigt eller intressant för det. Tvärtom!
Här delar jag tankar och upplevelser som har anknytning till mitt liv. Ofta är det genom dikter, citat och böner, som jag tycker om. Du får gärna kommentera inläggen. Hur man gör läser du på sidan Om bloggen.

torsdag 8 maj 2014

Vad har ni för väder?

Vad har ni för väder nu, var det någon söderifrån som frågade mig härom dagen. Bra fråga! Vad svarar man på det? Det är ALLT! Det snöar och haglar, solen skiner, det blåser... Det finns snöfläckar kvar och det börjar bli grönt...




 Hittar man en solig plats i lä, då är det riktigt skönt och behagligt. Men man kan inte bara hålla sig i lä, ibland måste man lämna skyddsväggarna och möta blåsten, ja, t.o.m. regnet som piskar en i ansiktet. Det är bara att trava på... det blir lite lättare om man har någon att gå med. Men rätt som det är stillnar det, blir lugnare och lättare.




Det är märkligt det där med "stormens öga". Lugnet i stormens öga. Mitt i det värsta, värsta kan det finnas ett lugn. Jag kan inte förklara hur det kommer sig, om man på något sätt ger upp, slutar att kämpa emot... eller om det är att man får ett annat perspektiv. Det verkligt viktiga blir så tydligt. Sällan kan man kämpa sig till det, köpa det, fånga det - oftast är det verkligt viktiga bara en gåva, något att ta emot, att ta vara på, vara varsam om... ja, jag vet inte...

Ibland måste man våga sig ut i stormen och genom den, får att nå lugnet. Harmonin. Kraften. Värmen. Men allt har sin tid. Tidvis behöver man också aktivt söka de soliga lä-platserna för att orka med stormen...




Livet är som aprilvädret i maj. Omväxlande.


Fotografierna är ifrån maj 2012. Knopparna är inte så gröna här än. Men de är på god väg.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar