Välkommen!


Det mesta som händer oss människor, som vi har behov av, tänker och tror är i grunden detsamma i alla kulturer, samhällsklasser och genom årtusenden. Ingenting är nytt under solen. Men det är inte mindre viktigt eller intressant för det. Tvärtom!
Här delar jag tankar och upplevelser som har anknytning till mitt liv. Ofta är det genom dikter, citat och böner, som jag tycker om. Du får gärna kommentera inläggen. Hur man gör läser du på sidan Om bloggen.

onsdag 28 maj 2014

...som stranden och gräset... vind och vidd




Har ikväll skrivit på ett tal där jag delvis utgår ifrån 
A. Frostenssons psalm nr 289 i Den Svenska Psalmboken med tillägg.
Tycker så mycket om orden:

Guds kärlek är som stranden och som gräset,
är vind och vidd och ett oändligt hem.

....

Vi vill den frihet där vi är oss själva,
den frihet vi kan göra något av...




 Trots vår längtan efter frihet och rymd, 
finns murar mellan oss människor, säger tredje versen.
 Vi ser på varann genom galler.
Precis som texten antyder, tror jag, 
att mycket av vår fångenskap är byggd av rädsla.
Ofta rädsla för det okända.



Guds kärlek sträcker sig långt, den är vid, ja, oändlig och orädd
och är för alla människor, folk och raser här (v4).
Jag önskar att jag själv och hela mänskligheten 
hade mer av denna vidsträckta kärlek. 



Tänk, om vi vågade gå utanför våra smala och trånga gränder
och vågade se allt gott och allt ljust som finns runt hörnet.
Tänk, om vi vågade lita mer på kärleken som är som ett "oändligt hem";
Guds kärlek och människors kärlek till varandra.
Kärlek kan aldrig vara fel!



Alla fotona är ifrån Barcelona.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar