Välkommen!


Det mesta som händer oss människor, som vi har behov av, tänker och tror är i grunden detsamma i alla kulturer, samhällsklasser och genom årtusenden. Ingenting är nytt under solen. Men det är inte mindre viktigt eller intressant för det. Tvärtom!
Här delar jag tankar och upplevelser som har anknytning till mitt liv. Ofta är det genom dikter, citat och böner, som jag tycker om. Du får gärna kommentera inläggen. Hur man gör läser du på sidan Om bloggen.

tisdag 20 maj 2014

Grönt är skönt?




Nu händer det. Det exploderar! På några få dagar har det hänt mycket med värmen och grönskan. Grönt är skönt?




Ja, grönt är skönt. Det är oerhört skirt och vackert nu. Det är svårt att se sig mätt. Men det kan också ge rinnande näsa och ögon. Nysande och andnöd. Det är inte skönt. Jag är inte hårt drabbad, det finns de som lider mycket, mycket mer än jag.



Jag njuter mer än jag lider. Speciellt vackert tycker jag att det är när kvällssolen lyser på de ljusgröna lövundren. Däremot tycker jag inte om att ha kvällssolen i ögonen när jag kör bil. Men vem gör det? Det är inte bara ett lidande för mig själv, utan framför allt kan det bli det för andra i min färdväg... Det är inte skönt.



Det är märkligt det där - eller naturligt? - att det finns nästan ingenting som enbart är gott, skönt, nyttigt, allting (?) har två sidor eller fler. Det visar väl att vi inte lever i en perfekt värld och att vi alltid (?) har ett ansvar att söka balans, ett bra förhållningssätt till det som till synes verkar så gott och skönt.

Är det likadant tvärtom?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar