Välkommen!


Det mesta som händer oss människor, som vi har behov av, tänker och tror är i grunden detsamma i alla kulturer, samhällsklasser och genom årtusenden. Ingenting är nytt under solen. Men det är inte mindre viktigt eller intressant för det. Tvärtom!
Här delar jag tankar och upplevelser som har anknytning till mitt liv. Ofta är det genom dikter, citat och böner, som jag tycker om. Du får gärna kommentera inläggen. Hur man gör läser du på sidan Om bloggen.

onsdag 15 januari 2014

Prästgården


Efter att ha mött mitt arbetslag i Porsökyrkan på morgonen körde jag sedan till Prästgården i Gammelstad för att träffa mina kollegor i konfirmationsarbetet. Vi har ett par dagar för visioner och planering.

Medan jag väntade på "nyckelpersonen" tog jag några foton. Det var ljust och vackert  - och kallt, omkring minus 20.



Här har tidigare kyrkoherdar med sina familjer bott. Sedan några år tillbaka (kanske 8-9 år sedan) används inte längre huset som privatbostad, utan i församlingens verksamhet.


Idéplattform för Prästgården:

”En anspråkslös mötesplats för samtal om livet, för återhämtning, retreater och andaktsliv. En mötesplats där man bara får vara och där olika kulturer kan mötas”.
 Läs mer här om verksamheten i Prästgården och om Prästgårdens vänner

  


Står man med ryggen vänd mot prästgården har man den här fina vyn framför sig med Nederluleå kyrka. 



Närmast granne med Prästgården är friluftsmuseet Hägnan med sina gamla fina hus och allt som påminner oss om det Norrbottniska kulturarvet.



Här på Hägnan är det mycket aktiviteter framför allt under sommaren.



Mycket ideellt arbete har lagts ned i Prästgården. Praktiskt arbete invändigt och utvändigt. Jag tror att allt som finns i möbelväg, porslin och textilier har skänkts. 



En del av inredningen har gjorts på plats. Det har t.ex. funnits vävstolar uppställda, där det vävts till huset. De fina målningarna på väggarna är ifrån olika "Skapardagar".



Ett foto genom köksfönstret.



Till slut ett foto genom vardagsrumsfönstret.
En grillplats och ett kors. Inte så dum kombination.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar