Välkommen!


Det mesta som händer oss människor, som vi har behov av, tänker och tror är i grunden detsamma i alla kulturer, samhällsklasser och genom årtusenden. Ingenting är nytt under solen. Men det är inte mindre viktigt eller intressant för det. Tvärtom!
Här delar jag tankar och upplevelser som har anknytning till mitt liv. Ofta är det genom dikter, citat och böner, som jag tycker om. Du får gärna kommentera inläggen. Hur man gör läser du på sidan Om bloggen.

måndag 13 januari 2014

Jorden skall brukas av alla




Jorden skall brukas av alla, alla gemensamt, alla tillsammans.
Den känner inga rika, bara fattiga, som den föder.

Det är inte av ditt goda du ger åt den fattige.
Det är en del av hans eget som du ger tillbaka.
Citat från biskop Ambrosius, 300-talet

En text som följt mig sedan 70-talet, och som nog påverkat mitt tänkande ganska mycket. Då på 70-talet sjöng sånggruppen Fjedur den här texten. Det var väl därför den fastnade. De var mina stora favoriter.

Här kan du lyssna på Fjedur!

Det är lätt att tänka att man är "snäll" och "hjälper" - när man i själva verket bara ger tillbaka något som tillhör andra. Gamla ord från 300-talet, som är minst lika aktuella idag på 2000-talet.




Fotona är ifrån Långared (utanför Alingsås) i slutet av maj 2013

1 kommentar: