Välkommen!


Det mesta som händer oss människor, som vi har behov av, tänker och tror är i grunden detsamma i alla kulturer, samhällsklasser och genom årtusenden. Ingenting är nytt under solen. Men det är inte mindre viktigt eller intressant för det. Tvärtom!
Här delar jag tankar och upplevelser som har anknytning till mitt liv. Ofta är det genom dikter, citat och böner, som jag tycker om. Du får gärna kommentera inläggen. Hur man gör läser du på sidan Om bloggen.

lördag 14 september 2013

Var ska vi lägga kraften?

Jag tycker att frågan: Var ska vi lägga kraften? är berättigad i många sammanhang. Inte minst i mitt eget liv.

Men det är också en viktig fråga när vi tänker på kyrkan.
Var ska vi lägga kraften i den församling där vi bor?

Det finns mycket som är viktigt!
Vad ska vi prioritera?!

Psalmtavlan i Bergnäskyrkan, Luleå


Det finns också många åsikter.
Kyrkan borde satsa mer på barn och ungdom.
På fredsfrågor.
På musiklivet.
På bibelstudier.
På jämlikhet.
På de utslagna i samhället.
Osv. Osv.

Var ska vi lägga kraften?

Som anställd i kyrkan finns det många uppgifter. Många viktiga uppgifter.
Ibland kan jag känna frustrationen; vad ska jag prioritera, vad är viktigast just nu?


Nederluleå kyrka

För kyrkans och församlingens verksamhet är kanske frågan ännu viktigare, än för mig som anställd, för det handlar om var församlingen ska lägga sina resurser; tid, ekonomi och personal. Var ska vi lägga kraften?

Tänk att alla medlemmar i Svenska kyrkan från 16 år får vara med och påverka kyrkans inriktning.
Så bra! Kyrkan är inte till för inbördes beundran, bara för de anställda. Nej, den är till för alla!

Vad viktigt det är att kyrkan lägger sin energi, sin kraft på sådant som kan ge människor livskraft, mening, tröst, hjälp, människovärde, gemenskap, vägar och mötesplatser att finna Gud... ja, det finns mycket mer man kan nämna.
Vad tycker du och jag är viktigast i kyrkan? Var ska kyrkan lägga sin kraft?


 Sakristian i Nederluleå kyrka

I morgon är det kyrkoval och då har vi möjlighet att välja partier/grupper/personer som vi har förtroende för och på det viset vara med i ett demokratiskt val för kyrkans framtidsinriktning.

1 kommentar:

  1. Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.

    SvaraRadera