Välkommen!


Det mesta som händer oss människor, som vi har behov av, tänker och tror är i grunden detsamma i alla kulturer, samhällsklasser och genom årtusenden. Ingenting är nytt under solen. Men det är inte mindre viktigt eller intressant för det. Tvärtom!
Här delar jag tankar och upplevelser som har anknytning till mitt liv. Ofta är det genom dikter, citat och böner, som jag tycker om. Du får gärna kommentera inläggen. Hur man gör läser du på sidan Om bloggen.

torsdag 26 september 2013

Att komma ut




Jag har läst en del i en ganska ny bok (2011?) gud är större - Ett material om tro, hbt och sånt. (Projektledare: Göran Christersson och Lina Kurttila. Textredaktör: Lina Kurttila. Kan inte uppfatta vad det är för förlag. Tryck: Bookprint.lt.)

Det är en ovanlig och bra bok, tycker jag. Inte minst de personliga berättelserna.

Albin, som är präst i Svenska kyrkan och jobbar med mångfalds- och människosynsfrågor, funderar i boken kring bibeltexten där Jesus ropar ut Lasaros ur graven (Johannesevang. kap 11): "Lasaros, kom ut". Och Lasaros som varit död kommer ut livs levande. Jesus uppmanar folket att göra honom fri från liksvepningen och sedan låta honom gå.

Albin skriver: "Tänk om det verkliga botandet ägde rum bland dem som stod omkring? De som sedan gick hem och tänkte om - och kanske kom att tolka tillvaron på ett nytt sätt?"

Bra tanke, tycker jag. Vi kan alla behöva "komma ut" från bitterhet, avundsjuka, trångsynthet, fördömande eller vad det kan vara som gör vår tillvaro snäv och trång. Vilket i sin tur ofta påverkar andras liv att bli instängt och svårt.

Jag tror att Jesus vill ropa till oss, inte bara en gång, utan flera gånger under vår livsvandring: "Kom ut". Det är också vad Psalm 90 i Den Svenska Psalmboken uppmanar oss till:

Blott i det öppna har du en möjlighet.
Låser du om dig kvävs och förtvinar du.

Text: B.G. Hallqvist 1972, efter J Kirkegaard 1971


Blott i det öppna

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar