Välkommen!


Det mesta som händer oss människor, som vi har behov av, tänker och tror är i grunden detsamma i alla kulturer, samhällsklasser och genom årtusenden. Ingenting är nytt under solen. Men det är inte mindre viktigt eller intressant för det. Tvärtom!
Här delar jag tankar och upplevelser som har anknytning till mitt liv. Ofta är det genom dikter, citat och böner, som jag tycker om. Du får gärna kommentera inläggen. Hur man gör läser du på sidan Om bloggen.

fredag 2 augusti 2013

Vita rastaflätor och blommor av glas


Den vackra håruppsättningen med vita rastaflätor och blommor av glas 
är det bruden Linnéa som bär. 
Idag har Linnéa och Mattias vigts i Svartlå Missionskyrka.



Linnéa har jag känt sedan hon var barn, Mattias känner jag inte så väl. 
Men jag har förstått att båda är duktiga på att fixa och ordna,
och att hålla på med hantverk av olika slag.
Det kännetecknade både vigseln och bröllopsfesten.

Många vackra brudbuketter har jag sett som vigselpräst. 
Men aldrig en sådan brudbukett som Linnéas!
Lila blommor av glas blandat med levande blommor. 
Oerhört vackert!



Egentligen är det kanske inte så konstigt med glas-blommor i buketten 
när bruden är glasblåsare till sin profession.
Linnéa arbetar på Heta Hyttan i Piteå.


Mattias ger Linnéa sitt löfte att älska henne, 
dela glädje och sorg med henne 
och vara henne trogen tills döden skiljer dem åt.

Tre små brudnäbbar var också med, 
alldeles exemplariskt söta och charmiga 
i likadana gröna klänningar och med fina buketter.

Mycket sång förgyllde vigseln, 
flera sånger framfördes av Kusinkören (kusiner till bruden).



Nu är de man och hustru!
Här gratuleras de av släkt och vänner med pärlsocker!
Härligt när man svettas och pärlsockret smälter innanför kläderna ;-)



Men som tur var, så var det inte så jätte-svettigt ute...



Festen fortsatte sedan i ett stort kyrk-tält. 
Utanför gick grillarna varma. Mycket gott fanns att äta. 
Jag blev särskilt förtjust i en sås till det grillade köttet med hjortronsylt i!
Det receptet måste jag nog försöka få tag i ...



Så kloka, "påhittiga" och fina unga människor!
Jag önskar dem allt gott i framtiden!



Gud, du som är kärlek och liv,
tack för nyfikenhet och förälskelse,
för trofast kärlek och fördjupad samhörighet.
Vi ber för Linnéa och Mattias och deras äktenskap.
Hjälp dem att dela lust och längtan
och att skratta och gråta tillsammans.
Låt dem förstå och förlåta varandra.
...
(Första delen av en av förbönerna i Vigselgudstjänsten
i Svenska kyrkans nya Handboksförslag)



Fotona är tagna av både maken, dottern och mig.
Naturligtvis publicerar jag inte detta utan brudparets tillåtelse.


1 kommentar:

  1. Så fantastiskt kreativt, fint och vackert!
    Tack för att du delade med dig!

    Karin på Pettas

    SvaraRadera