Välkommen!


Det mesta som händer oss människor, som vi har behov av, tänker och tror är i grunden detsamma i alla kulturer, samhällsklasser och genom årtusenden. Ingenting är nytt under solen. Men det är inte mindre viktigt eller intressant för det. Tvärtom!
Här delar jag tankar och upplevelser som har anknytning till mitt liv. Ofta är det genom dikter, citat och böner, som jag tycker om. Du får gärna kommentera inläggen. Hur man gör läser du på sidan Om bloggen.

onsdag 21 augusti 2013

Vad bär du med dig?


Mitt inlägg idag är den krönika som jag skrivit för Nederluleå församlings Facebook sida - med lite tillägg. Nedan ser du länken. Här kan du hitta olika evenemang och andra intressanta saker.



VAD BÄR DU MED DIG?
En väskas innehåll kan säga mycket om den person som äger den. Vad innehåller din väska? Vad brukar du bära med dig?

När jag packar min väska för att åka till jobbet har jag alltid plånbok, mobil, almanacka och nycklar med mig, det är sådant som jag måste ha med mig varje dag.
Men jag har svårt för att våga lita på att det räcker. Ofta bär jag med mig olika ”bra att ha” saker, ifall jag spiller på kläderna, får skavsår, blir stående med bilen eller behöver rycka in eller ut på ett eller annat sätt.

Ibland släpar jag med mig lite väl mycket för alla eventualiteter. Min man bara skakar på huvudet när jag ger mig iväg på morgonen. Han har slutat att kommentera, för jag lyssnar ändå inte på honom. Jag tycker att han inte riktigt förstår mig  :-)

Jag lovar inte att väskorna blir färre den här hösten. Men jag kan tänka mig att börja reflektera kring vad som är viktigt att bära med sig och inte. Vissa saker känns mer i axlar och rygg än andra.

Min attityd, inställning, blick, hörsamhet – kan påverka trycket på axlarna. De tar ingen plats, jag bär dem alltid med mig – frågan är bara vad jag har ”ställt in” dem på. Det är ganska avgörande.

Om jag ska vara ärlig, tar jag ofta med mig fel ”bra att ha” saker. Det går inte att gardera sig helt! Liksom det inte finns några försäkringar som kan täcka allt. Sådant är livet. 
Poeten Eeva Kilpi skriver i en dikt att vi inte har något skydd mot varken kärleken, livet eller döden. "Så skyddslösa är vi. Det ligger nästan något storslaget i det", skriver hon (Ur Innan döden, 1982).

Mitt i allt får jag förlita mig på att det finns Någon som ser mig och vill mig väl. Dag för dag. 



Fotona är ifrån Jäckvik

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar