Välkommen!


Det mesta som händer oss människor, som vi har behov av, tänker och tror är i grunden detsamma i alla kulturer, samhällsklasser och genom årtusenden. Ingenting är nytt under solen. Men det är inte mindre viktigt eller intressant för det. Tvärtom!
Här delar jag tankar och upplevelser som har anknytning till mitt liv. Ofta är det genom dikter, citat och böner, som jag tycker om. Du får gärna kommentera inläggen. Hur man gör läser du på sidan Om bloggen.

fredag 30 augusti 2013

Har du sett?


Efter en innehållsrik arbetsdag har Owe och jag varit på ettårskalas ikväll.
Det var många där, släktingar och vänner.
Många barn sprang omkring, hoppade, var i famnar.
Jag tror att det var lyckliga och trygga barn, barn som har goda förutsättningar i livet.
Så olika livsvillkoren är; i vår omgivning, i vårt land, i vår värld.


Ett barns ansikte kan inte ljuga.
Ansiktet speglar barnets inre rum.

Vad jag önskar att all världens barn skulle få spegla ljus.

Har du sett en mänska belysas inifrån
Som när en lampa oväntat tänds i ett
mörker i en trakt som ingen tidigare sett
....

Några rader, ur en dikt av Claes Andersson (f 1937), som jag fastnade för när jag läste i antologin insidor av Maria Küchen och Christer Åsberg.


Visst har vi sett människor som oväntat tänts inifrån?
Inte minst barn.
Det är sällsynt vackert!

Ett bestående, brinnande ljus inifrån, önskar jag Victor som fyller ett år idag!


Här är en liten trött Victor på 80-års kalas i november,
nu är han en stor kille som tränar sig på att gå :-)



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar