Välkommen!


Det mesta som händer oss människor, som vi har behov av, tänker och tror är i grunden detsamma i alla kulturer, samhällsklasser och genom årtusenden. Ingenting är nytt under solen. Men det är inte mindre viktigt eller intressant för det. Tvärtom!
Här delar jag tankar och upplevelser som har anknytning till mitt liv. Ofta är det genom dikter, citat och böner, som jag tycker om. Du får gärna kommentera inläggen. Hur man gör läser du på sidan Om bloggen.

fredag 23 augusti 2013

Kärlekens bro?


Strömsholm

En av söndagens episteltexter (1:a årg) börjar  med raderna:

Mina kära, låt oss älska varandra, 
ty kärleken kommer från Gud, 
och den som älskar är född av Gud 
och känner Gud.
1 Joh 4:7

Jag har läst de här orden många gånger förut. Men sedan några dagar tillbaka så kan jag nästan inte släppa dem. Jag tycker att de är oerhört starka. 
Läs texten igen och se vad det står!

Det är inte lätt att tala om kärleken, det blir så lätt "fjuttigt" eller schablonartat, både när det gäller kärleken mellan människor och kärleken från Gud. Om man nu kan skilja dem åt... Kärleken är så mycket större än våra ord och uttryck.

Tänk om vi kunde bära med oss de orden och den inställningen när vi möter varandra. Skulle inte det  kunna få goda konsekvenser? Och jag tror inte att Gud skulle bli mindre för oss!


Strömsholm


1 kommentar:

  1. Vackert!

    Ty detta är budskapet som ni har hört alltifrån början: att vi skall älska varandra.

    1 Joh 3:11

    Gud är kärlek, och den som förblir i kärleken förblir i Gud och Gud i honom.

    1 Joh 4:16

    SvaraRadera