Välkommen!


Det mesta som händer oss människor, som vi har behov av, tänker och tror är i grunden detsamma i alla kulturer, samhällsklasser och genom årtusenden. Ingenting är nytt under solen. Men det är inte mindre viktigt eller intressant för det. Tvärtom!
Här delar jag tankar och upplevelser som har anknytning till mitt liv. Ofta är det genom dikter, citat och böner, som jag tycker om. Du får gärna kommentera inläggen. Hur man gör läser du på sidan Om bloggen.

måndag 20 augusti 2012

Håll på ditt allvar!

På tal om ålder... (förra inlägget)
så tänker jag på denna lilla dikt:


Barnets lek

Barnets lek och mannens allvar:
de är lika
och utanför de barnsligheter med vilka
vi söker rättfärdiga vår tomhet.
Gör dig till barn på nytt:
håll på ditt allvar!

Rabbe Enckell
ur Barn i urval av Bo Setterlind, Bernecs Förlag och författarna, 1971.
En bok jag fick av min barndomskompis Birgit som julklapp 1972.
En bok som jag fortfarande återvänder till nu och då.



Jag tycker särskilt om de två sista stroferna. Barn tar även leken på allvar.

Jesus säger också att vi ska vara som barn. Det är så vi hittar vägen in i Guds rike.
Barn har mycket att lära oss vuxna. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar