Välkommen!


Det mesta som händer oss människor, som vi har behov av, tänker och tror är i grunden detsamma i alla kulturer, samhällsklasser och genom årtusenden. Ingenting är nytt under solen. Men det är inte mindre viktigt eller intressant för det. Tvärtom!
Här delar jag tankar och upplevelser som har anknytning till mitt liv. Ofta är det genom dikter, citat och böner, som jag tycker om. Du får gärna kommentera inläggen. Hur man gör läser du på sidan Om bloggen.

söndag 19 augusti 2012

Gratulera eller beklaga?



Ja, ska man fira eller sörja en födelsedag när man passerat t.ex. 55 + år?

Visst kan man förfäras över hur gammal man har blivit! Så fort åren går! Och visst kan det kännas tråkigt att veta att man inte blir piggare och friskare med åren osv - men samtidigt så finns det all anledning att glädjas över att man faktiskt fått leva så här länge! Det gör inte alla!


Min pappa dog ung; 46 år och det har nog påverkat mitt tänkande, liksom att jag i min tjänst mött många människor som dött "för tidigt"; det har inte känts självklart att jag ska bli gammal - men nu är jag ju ganska gammal :-) Men jag vill gärna leva 30 år till - som det känns nu i alla fall! Men det där styr man som bekant inte riktigt själv över... så det gäller att ta vara på dagen som är.



Läste några kloka/roliga citat om ålderdom:

Det finns tre perioder i livet: ungdomen, medelåldern och "vad du ser pigg ut".
Nelson Rockefeller

Åldrande kvinnor är som katedraler: ju äldre man blir desto mindre roll spelar några år.
Agatha Christie

Det värsta med att bli äldre är att ens jämnåriga har blivit så fruktansvärt gamla.
Erik Dibbern

Följande två citat tror jag på:

Humor, ömhet och upprorslusta är de bästa botemedlen mot ålderdom.
Yves Montand

Bara den som inte accepterar sin ålder känner sig verkligt gammal.
Lilli Palmer


Det bästa med den här helgen är att sonen har varit hemma. I dag har vi följts åt i möbelaffärer och tittat på soffor, soffbord o.dyl - han håller på och möblerar sin lägenhet i Umeå. Roligt att få ta del av hans tänkande och smak... Ikväll åkte han hem i en av våra bilar med grejer - det bästa med det är att han kommer tillbaka med bilen om några dagar :-)

Tack för alla gratulationer! Jag ska nog fortsätta att fira mina födelsedagar - det är livet värt! Sedan kan själva firandet vara på olika sätt...



5 kommentarer:

  1. HELT rätt tänkt! Jag anser att det för varje år blir mer och mer värt att just FIRA sin födelsedag. Fira att man fått leva ett år till. Och varför inte ställa till med fest varje gång...Den där med katedralen håller jag på, vad spelar några år hit eller dit för roll :) Grattis än en gång...

    SvaraRadera
  2. Hur var det nu igen - allt har sin tid!!!?? Jag tänker att somligt är lättare nu än förr och annat är tyngre. Det är som om varje tid och år har sin egen lärtid, mognad, nyfikenhet och resignation och så går man till nästa. Jag tycker att jag själv sedan några år vågar prova vissa saker som jag aldrig skulle gjort förut - har liksom inget att förlora. I yngre år var det annat som jag vågade med samma motiv men som inte är intressant nu. Dessutom gillar jag alla grå hår och små rynkor som kommer - jag tycker man blir liksom lite tjusigare och mer spännande ;-)

    Kram S

    P S Födelsedagar kan användas som trevliga skäl att träffa gamla vänner t ex i augusti nästa år ....

    SvaraRadera
  3. Jag håller med Grekland.nu och S. Känner igen mycket av det du skriver S som att våga prova och göra saker... Allt har verkligen sin tid! Just det, augusti nästa år! Kram till er båda!

    SvaraRadera
  4. Grattis i efterskott!!

    SvaraRadera