Välkommen!


Det mesta som händer oss människor, som vi har behov av, tänker och tror är i grunden detsamma i alla kulturer, samhällsklasser och genom årtusenden. Ingenting är nytt under solen. Men det är inte mindre viktigt eller intressant för det. Tvärtom!
Här delar jag tankar och upplevelser som har anknytning till mitt liv. Ofta är det genom dikter, citat och böner, som jag tycker om. Du får gärna kommentera inläggen. Hur man gör läser du på sidan Om bloggen.

torsdag 23 augusti 2012

Hur kan frånvaro uppfylla så?

I kväll hade vi första samlingen i vår samtalsgrupp om sorg. Jag avslutade kvällen med att läsa en dikt av Margareta Malmberg. En dikt som jag tror många kan känna igen sig i.


Du som var oss kär
har lämnat oss.
Hela rummet fylls 
av din frånvaro.
Också då vi pratar om annat,
tänker vi hela tiden 
på dig
som inte längre är bland oss.
Hur kan frånvaro 
uppfylla så?
Hur kan tystnad
tala så?

Kanske frånvaron
som fyller oss
också är en hälsning
om närvaro?
Genom tomheten
drar ett skimmer.
Kanske vidrörs vi
av din nya tillvaros ljus,
fast vi inte förstår det.


Ja, "Hur kan frånvaro uppfylla så? Hur kan tystnad tala så?"
När jag körde hem ikväll så pratade de på radion om olika sorters tystnad och hur tystnad kan uppfattas. Man jämförde också tystnaden och skriket med varandra. Det var ett intressant program, önskar att jag kan höra hela programmet vid något tillfälle.

Ibland är tystnaden ett skrik och ibland är skriket inte hörbart. 
Så kan det också vara med sorgen.






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar