Välkommen!


Det mesta som händer oss människor, som vi har behov av, tänker och tror är i grunden detsamma i alla kulturer, samhällsklasser och genom årtusenden. Ingenting är nytt under solen. Men det är inte mindre viktigt eller intressant för det. Tvärtom!
Här delar jag tankar och upplevelser som har anknytning till mitt liv. Ofta är det genom dikter, citat och böner, som jag tycker om. Du får gärna kommentera inläggen. Hur man gör läser du på sidan Om bloggen.

söndag 11 september 2011

Du vet väl om

Mobilfoto

Nu har jag fullgjort min första helg efter det nya schemat. Från och med den här hösten så jobbar präster och musiker varannan helg. Den helg man jobbar så har man dop och vigslar på lördagen och på söndagarna en gudstjänst kl 11, ibland med en dopgudstjänst efteråt och en gudstjänst kl 17. Före gudstjänsten kl 17 serveras alltid middag (kl 16) för 40kr / person eller 100 kr /familj. För min del handlar det om Bergnäskyrkan på förmiddagarna och Porsökyrkan på eftermiddagarna.


Porsökyrkan i april

I kväll hade vi Sinnesromässa i Porsökyrkan med många engagerade och medverkande. Jag tror att vi var 13-14  stycken olika personer som medverkade med tal, läsning, dikt, bön eller sång och musik. Det är roligt och berikande. Sedan är det ju ännu fler som är med på annat sätt, som är minst lika viktiga, som t.ex. sköter mikrofonerna, delar ut psalmböcker, ser till att ljuständningen fungerar, att det finns bönelappar och att de samlas in, delar ut bröd  och vin (=druvjuice) m.m. Kyrkan var fullsatt med människor i alla åldrar. Var och en är viktig! Man är absolut viktig för helheten och "miljön" fast man inte "gör" någonting särskilt i gudstjänsten.

Det är som vi sjöng mot slutet:
 Du vet väl om att du är värdefull,
att du är viktig här och nu,
att du är älskad för din egen skull,
för ingen annan är som du.

...

Du passar in i själva skapelsen, det finns en uppgift just för dig.
Men du är fri att göra vad du vill med den, säga ja eller nej.
Text och Musik: Ingemar Olsson, 1978, 
Den Svenska Psalmboken med tillägg nr 791, kören + v 2


Mobilfoto från igår

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar