Välkommen!


Det mesta som händer oss människor, som vi har behov av, tänker och tror är i grunden detsamma i alla kulturer, samhällsklasser och genom årtusenden. Ingenting är nytt under solen. Men det är inte mindre viktigt eller intressant för det. Tvärtom!
Här delar jag tankar och upplevelser som har anknytning till mitt liv. Ofta är det genom dikter, citat och böner, som jag tycker om. Du får gärna kommentera inläggen. Hur man gör läser du på sidan Om bloggen.

tisdag 6 september 2011

Hur var det möjligt?!

Med min make, Owe, vid ratten, körde vi märkligt nog 7-8 mil fel! Det var när vi skulle åka hem från vår Norge-tripp för ett par veckor sedan. Det hade inte varit så märkligt om det hade varit jag som körde - för jag har ett - nästan - obefintligt lokalsinne. Jag har ingen fysisk orienteringsförmåga. Hur många gånger har inte jag vimsat bort mig?! Men Owe!!


Vi hade inte hunnit köra så långt förrän jag sa till Owe, att jag inte kände igen mig och undrade om han var säker på att vi var på rätt väg. Jo, sa han, det finns ingen annan väg. Nehe, då fick jag lita på det, för jag visste ju, vem som brukar ha rätt på det här området... obs! på det här området! :-) Så jag njöt av allt det vackra vi såg. Vi var verkligen hänförda av den fantastiska naturen! Inte mindes vi att det var fint när vi åkte dit och att det var så många vägtunnlar ... Och plötsligt så var havet på höger sida, där fjorden skulle ha varit på vänstra sidan...


Hm! Nu började t.o.m. Owe tvivla... Om vattnet är på höger eller vänster sida säger inte mig så mycket, men Owe som alltid  - annars - har väderstrecken i huvudet och har koll på hav, land, fjäll...



Det visade sig att vi hade kört många mil fel. Vi fick åka tillbaka hela vägen och börja om igen. Det fanns ingen genväg över fjället :-)



När vi sedan kom på den rätta vägen, så blev det ännu mer obegripligt att vi kunde ha kört så fel! Det var en helt annan typ av väg och det visste Owe egentligen.

Å, vad vi har pratat och skrattat åt detta. Tänk att man kan vara så inställd på en sak, så att man vägrar ta in och tänka med sitt förnuft - när man ändå någonstans inom sig vet att det är fel. Man blir liksom blind och stänger till om alla sina sinnen och all logik. Och ju längre man kör, desto mindre vill man att det ska vara fel! Ett märkligt fenomen! För oss blev det något av en lärdom på ett djupare plan.



För mig var det också lite roligt att Owe kunde ta så fel. Han har ibland svårt att förstå hur jag bara kan köra (eller gå) så fel, som jag gör då och då... "men såg du inte från vilket håll solen var", brukar han t.ex. fråga, eller "du borde väl ha tänkt på att vattnet var på fel sida"... Nu gjorde han precis det felet själv! Det gläder mig :-)
Dessutom var det otroligt vackert, så det gör ingenting att vi fick åka den "felaktiga" vägen från båda hållen.

3 kommentarer:

  1. Haha det skulle kunna varit jag och Göran, som också brukar påtala det där med solen när vi går i svampskogen och jag villar bort mig.
    /kram syster i Trosa

    SvaraRadera
  2. Åt detta inlägg skrattade jag pecis så hjärtligt som man gör när man själv lider av samma "handikapp" som det beskrivna! Dvs. total avsaknad av lokalsinne! MIN makes stående kommentar, när jag frågar hur han vet åt vilket håll vi ska gå (när vi exempelvis befinner oss i en främmande stad) är:" men det KÄNNER man". Hur kan man KÄNNA åt vilket håll man ska gå?? "ja, men du vet ju att vi kom DÄRIFRÅN" säger han också. Jag vet ALDRIG att vi kom därifrån eller från nåt annat håll heller!
    Hälsn. Birgit W i Umeå

    SvaraRadera
  3. Underbart att höra att jag inte är ensam!! Vi kanske ska bilda en förening?! Kram till syster i Trosa och Birgit i Umeå!

    SvaraRadera