Välkommen!


Det mesta som händer oss människor, som vi har behov av, tänker och tror är i grunden detsamma i alla kulturer, samhällsklasser och genom årtusenden. Ingenting är nytt under solen. Men det är inte mindre viktigt eller intressant för det. Tvärtom!
Här delar jag tankar och upplevelser som har anknytning till mitt liv. Ofta är det genom dikter, citat och böner, som jag tycker om. Du får gärna kommentera inläggen. Hur man gör läser du på sidan Om bloggen.

fredag 9 september 2011

Den elfte september

I dagarna påminns vi om det som hände för 10 år sedan, den 11 september 2001. De flesta människor kommer nog ihåg den dagen och var man var när man fick höra vad som hänt. Själv var jag i Hemavan på stilla och tysta dagar. När vi skulle börja färden hem, så ringde jag hem och pratade med sonen, som var 15 år då. Han berättade om flygplan som kört in i viktiga byggnader, allt lät så osannolikt... Vi som hade levt i tystnad, lyssnade på direktsända nyhetssändningar de 45 milen hem. Det var ett bryskt uppvaknande från stillheten... ändå ingenting mot för de drabbade!

Hjälp oss leva
Gud, 
hjälp oss leva i en värld
som vi varken
kan behärska eller kontrollera.

Hjälp oss leva
med tillit och öppenhet,
trots att vi är skrämda av terrorns kraft.
Hjälp oss leva
i kärlek och barmhärtighet
trots hatets ofrånkomliga närvaro
både i vår värld
och i våra egna liv.

Hjälp oss leva
i medkänsla
med alla som drabbas av människors ondska
och livets oförklarliga mörker.
Gud, hjälp oss leva.
K G Hammar

Rödbergsfortet, Boden. Foto: Cornelia Ryås



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar