Välkommen!


Det mesta som händer oss människor, som vi har behov av, tänker och tror är i grunden detsamma i alla kulturer, samhällsklasser och genom årtusenden. Ingenting är nytt under solen. Men det är inte mindre viktigt eller intressant för det. Tvärtom!
Här delar jag tankar och upplevelser som har anknytning till mitt liv. Ofta är det genom dikter, citat och böner, som jag tycker om. Du får gärna kommentera inläggen. Hur man gör läser du på sidan Om bloggen.

onsdag 14 september 2011

Allhelgonamässan

Hoppas att ni som läser min blogg, hänger med i svängarna... ena dagen skriver jag om en sak, andra en helt annan typ av inlägg - det blir lite blandad kompott.





I dag på prästträffen hade vi fått uppgiften att ge varandra boktips - det blev också blandat, böcker av olika genre. Jag valde att ta en av de tre böcker som jag just nu läser, nämligen Hej och välkommen till Allhelgonamässan av  Else Blomgren och Olle Carlsson (Verbum, 2009). En bok som berättar om hur deras Allhelgonamässa vuxit fram, hur de arbetar, hur deras människosyn, gudsbild och bibelsyn påverkat deras tänkande och utformande av verksamheten i Allhelgonakyrkan i Stockholm.

Jag citerar två delar av inledningsorden i mässan. Det stämmer med min syn och vilja till attityd i mötet med människor.

Hej och välkommen till Allhelgonamässan
och speciellt välkommen till dig
som är här för första gången.
Välkommen du som tvivlar,
du som söker, längtar, hoppas och tror
att det finns en makt större än vi själva,
en kraft att ösa ur när vår egen tagit slut.
Hit är alla välkomna,
oavsett trosuppfattning
eller avsaknad av trosuppfattning.

....
Vi söker inte konsensus, vi behöver inte vara överens.
Vi är inte här för att klubba igenom några gemensamma beslut,
och vi är inte här för att stifta lagar.
Vi är här för att vi har en andlig längtan,
för att vi lever med frågorna, för att vi saknar svaren,
för att vi är människor!

Jag rekommenderar varmt boken!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar