Välkommen!


Det mesta som händer oss människor, som vi har behov av, tänker och tror är i grunden detsamma i alla kulturer, samhällsklasser och genom årtusenden. Ingenting är nytt under solen. Men det är inte mindre viktigt eller intressant för det. Tvärtom!
Här delar jag tankar och upplevelser som har anknytning till mitt liv. Ofta är det genom dikter, citat och böner, som jag tycker om. Du får gärna kommentera inläggen. Hur man gör läser du på sidan Om bloggen.

lördag 17 september 2011

Höstplock

Liksom många andra har vi denna klara och soliga höstdag varit ute och börjat rensa bort och plocka ihop på tomten. Det är en blandad känsla, sorgligt att konstatera att sommaren är slut, och skönt att få undan det som är visset och fult ... Några blommor tog jag vara på, för att sätta i en vas inne.

Owe plockade upp potatisen vi testade att sätta i våras. Den ser riktigt stor och fin ut...


Eftersom det låter som att det kan bli minusgrader de närmaste nätterna så plockade vi också in Salvia, Persilja, Timjan, Oregano för att frysa in del och torka en del. Vi känner oss glada och lite stolta över det vi kan ta vara på. Vi är bara glada amatörer på det här området...

Krondillen fick stanna kvar ute.


 Skynda dig älskade,
skynda att älska,
dagarna mörkna minut för minut.
Tänd våra ljus, det är nära
till natten,
snart är den blommande
sommaren slut.
Tove Jansson 









3 kommentarer:

  1. Även om ni är glada amatörer så tycker jag ni har en fin trädgård med en härlig skörd! Potatisen ser jättefin ut! Visst är det lite vemodigt med sånt här höstplock, men jag gillar samtidigt årstidernas växling och höstens nystart.

    SvaraRadera
  2. Är det Asterixpotatis? Ser ut som våra...
    Vackra stämningsfulla bilder:)

    SvaraRadera
  3. Jag håller med dig Grekland.nu att det är härligt med de olika årstiderna - trots allt, och höstens nystart.

    Ja, Pettas, det är Asterixpotatis.

    /Birgitta

    SvaraRadera