Välkommen!


Det mesta som händer oss människor, som vi har behov av, tänker och tror är i grunden detsamma i alla kulturer, samhällsklasser och genom årtusenden. Ingenting är nytt under solen. Men det är inte mindre viktigt eller intressant för det. Tvärtom!
Här delar jag tankar och upplevelser som har anknytning till mitt liv. Ofta är det genom dikter, citat och böner, som jag tycker om. Du får gärna kommentera inläggen. Hur man gör läser du på sidan Om bloggen.

måndag 12 september 2011

Blad, blad, blad

Jag har min "helg" nu, ledig måndag och tisdag. Vad blev det då av den här regniga dagen? BLAD är en bra sammanfattning av den här dagen. Tidningsblad, bokblad, busk- och trädblad (löv) och akvarellblad.

Till lunch gjorde jag spenatsoppa med ägg, persilja, morötter, lök och olika ört"blad" från sommarens små odlingar. Det blev gott och kändes nyttigt.





Jag trotsade regnet och gick en promenad efter lunch. Passade också på att ta några foton på stora, vackra blad - jag vet inte vad de heter...





Visst är det helt fantastiska färger?! Om det var avmålat på papper så skulle man kunna tro att det var fantasiblad...
Jag plockade också in några blad för jag ville försöka måla av formerna. Så många olika former det finns bara på våran lilla tomt!







Jag tömde vårt stora köksbord och fyllde det med löv, papper, färger - det ser ju riktigt kreativt ut! De flesta målningarna är dock gamla, ville sortera och se om jag skulle kunna våga hänga upp någon på väggen. Jag har blivit mycket frimodigare med det på (mycket) senare tid - för det är ju faktiskt så, att det är först när man ser en målning på avstånd och nu och då, som man ser vad som är bra eller mindre bra ...




Redan som mycket ung tyckte jag om den här dikten:

En målares önskan
Jag ville måla ett ringa grand
av slitnaste vardag, så nött och grått,
men genomlyst av den eld, som förmått
all världen att springa ur Skaparens hand.
Jag ville visa, hur det vi försmå
är heligt och djupt och Andens skrud.
Jag ville måla en träsked så,
att mänskorna anade Gud!
Karin Boye

Nu ska jag läsa några bokblad innan jag somnar...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar