Välkommen!


Det mesta som händer oss människor, som vi har behov av, tänker och tror är i grunden detsamma i alla kulturer, samhällsklasser och genom årtusenden. Ingenting är nytt under solen. Men det är inte mindre viktigt eller intressant för det. Tvärtom!
Här delar jag tankar och upplevelser som har anknytning till mitt liv. Ofta är det genom dikter, citat och böner, som jag tycker om. Du får gärna kommentera inläggen. Hur man gör läser du på sidan Om bloggen.

fredag 16 september 2011

Det finns en plats



När jag förbereder mig för gudstjänster, andakter och kyrkliga handlingar (dop, vigsel, begravning) så hittar jag ofta fina texter, som det kanske inte finns tillfälle att läsa, men som påverkar mitt tänkande och min inspiration.
Det här är en sådan text:

Det finns en plats 
Det finns en plats, som alltid tillhör barnen,
de som från skratt och lekar har ryckts bort.
De var vårt liv, men tiden vi fick dela
blev alltför kort.

Det finns en plats där vi får släppa taget
om de vars händer vi har hållit ömt.
Där finns den kärlek som kan se vår saknad,
sorgen vi gömt.

.......

Det finns en plats där Gud hör alla frågor,
lider med oss när sorgen saknar ord,
vakar med oss när tilliten är krossad,
läker vår tro.

Jesus som bad oss vara såsom barnen
bär i sin famn dem vi till vila lagt.
Det finns en plats där vi en gång ska mötas,
det har Gud sagt.

John Bell/Victoria Rudbark ur När tillvaron rämnar av Per Harling, Verbum, 2005


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar