Välkommen!


Det mesta som händer oss människor, som vi har behov av, tänker och tror är i grunden detsamma i alla kulturer, samhällsklasser och genom årtusenden. Ingenting är nytt under solen. Men det är inte mindre viktigt eller intressant för det. Tvärtom!
Här delar jag tankar och upplevelser som har anknytning till mitt liv. Ofta är det genom dikter, citat och böner, som jag tycker om. Du får gärna kommentera inläggen. Hur man gör läser du på sidan Om bloggen.

lördag 25 april 2015

Till minne av Ingrid Andersson

Ingrid 2013

Det var när jag kom till Eskilstuna 1971 som jag lärde känna Ingrid Andersson. Jag var bara 17 år och skulle jobba i Baptistförsamlingen ett år som "Tid åt Gud-arbetare", dvs som volontär/evangelist/"ettåring". Jag fick bo hemma hos Ingrid, som arbetade som Ungdomsledare i församlingen.

Ingrid i yngre dar, kanske på 80-talet?

Trots att Ingrid var i min mammas ålder, blev hon allra mest en kompis. Hon behandlade mig som en jämlike, trots min unga ålder och all min oerfarenhet. Vi pratade väldigt mycket med varandra om det mesta. Hon berättade vad hon kämpade med, vad hon hade varit med om, vad hon längtade efter mm. Det betydde mycket för mig. Då vågade jag också berätta om mig... Hon såg, reagerade och reflekterade. Ingrids sätt att vara och tänka har påverkat mig och följt mig genom livet.




Den där stunden på kvällen då vi tände ljus och drack te, pratade och bad tillsammans kan jag än minnas hur det kändes.




I Ingrids manchester hörnsoffa har mååånga ungdomar suttit i många timmar och under många år. Det var ju inte bara jag som fanns i Ingrids liv. Många, många unga hade Ingrid delat stunder med i den här soffan. Hur många samtal har hon inte lyssnat på under årens lopp?! Många var före mig, ett stort ungdomsgäng fanns där när jag var där och nya kom efter min tid. Med på bilden är Zissi som ensam hade kommit till Sverige från Grekland, han hittade en plats i gänget.




Som jag berättat tidigare i bloggen var  1971-72 ett spännande år för mig. Under mitt arbetsår i Eskilstuna bildade vi en storfamilj och bodde i ett s.k "Jesushus" (kom ihåg att det här var på 70-talet då hippie-rörelsen och Jeususfolks-rörelsen var aktuell). Bilden ovan är från den tiden. Känner ni som var med på den tiden igen affischen?




Jag återvände många gånger till Eskilstuna, efter mitt arbetsår där. När Ingrid flyttade till Rättvik hälsade jag på henne där. Vi har semestrat ihop flera gånger både i Sverige och utomlands. Många gånger fick jag träffa Ingrids släkt. Speciellt Ingrids yngsta bror Lars-Erik (på bilden ovan) och hans familj i Barkarö. Det var alltid roligt att komma dit. Här fick Ingrid och jag följa med Lars-Erik på en flygtur. Jag tror att det var första gången jag flög överhuvudtaget. Det var spännande!
Ingrid tog livet och medmänniskorna på stort allvar och - just därför - tror jag, kunde hon också hitta på en del roliga och galna saker. Vi hade kul ihop!




Fredag den 10 april avslutades Ingrid liv här på jorden. De sista 30 åren har Ingrid och jag inte träffats så ofta. Men sommaren 2013 var vi och hälsade på henne på ett Äldreboende/Servicehus i Västerås. Jag är såå glad för att jag fick träffa henne en gång till! Även om kroppen var svag, så var hon väldigt mycket den Ingrid jag delat så mycket med. Fina Ingrid!


Strömsholm 2013. En plats Ingrid väl kände.

Tack kära Ingrid för allt!
Vila i Guds frid!

3 kommentarer:

  1. Så fint du skrivit om Ingrid! Ja, Ingrid minns vi med glädje. Vi hade ett gott samarbete under mina år i Eskilstuna. Det var roligt att se bilderna. Du nämner att du skrivit om din tid i Eskilstuna i ett tidigare inlägg. Vad heter det? Det vore roligt att läsa. Jag åker inte till begravningen. Jag har problem att gå och väntar på en höftledsoperation.
    Du får ha det så bra! Kram, Birgitta

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Birgitta! Tack för din kommentar.
      Jag har åtminstone skrivit om Eskilstuna-tiden den 13 juni 2011 "Hänförelse", kanske finns det något mer någonstans... Du var också en viktig person under den här tiden!
      Jag kan tyvärr inte heller åka på begravningen.
      Lycka till med höftledsoperationen!
      Allt gott till dig, Birgitta. Kram!

      Radera
    2. Tack Birgitta! Det värmde! Kram!

      Radera