Välkommen!


Det mesta som händer oss människor, som vi har behov av, tänker och tror är i grunden detsamma i alla kulturer, samhällsklasser och genom årtusenden. Ingenting är nytt under solen. Men det är inte mindre viktigt eller intressant för det. Tvärtom!
Här delar jag tankar och upplevelser som har anknytning till mitt liv. Ofta är det genom dikter, citat och böner, som jag tycker om. Du får gärna kommentera inläggen. Hur man gör läser du på sidan Om bloggen.

fredag 23 januari 2015

Sista dagen


I dag är sista dagen som jag är i tjänst i Nederluleå församling. Mitt sista uppdrag var i kyrkbyn, Gammelstad. En begravningsgudstjänst.


Det är en stämningsfull väg att gå från Petrigården (Församlingsexpeditionen) till kyrkan. Jag kan aldrig se mig mätt på dessa underbara hus. Se, hur vackert de är smyckade! 


Jag tror faktiskt att kyrkbyn och kyrkstugorna är allra vackrast på vintern, när den vita frosten bitit sig fast på de röda gamla trähusen. Ibland ser man inte ens att de är röda!


Denna ståtliga två-våningsstuga står mitt emot kyrkan. De har förmodligen mycket fin utsikt från fönstren.


Nederluleå kyrka, också tjusig i vit omgivning.


På väg in mot kyrkan. 
Här har många unga och gamla människor vandrat, i glädje och sorg.


Nu är det dags för mig att ta farväl, som anställd präst i församlingen. Men jag kommer naturligtvis att återvända till gudstjänst och gemenskap. Vi har ju vår kyrkstuga kvar i byn.


På väg mot Boden...

4 kommentarer:

  1. Varen så hjärtligt välkommen till vår kyrkstad Birgitta! Ja, kyrkstugorna bildare en stad som varken har stadsrättigheter eller stadsskyldigheter. Kyrkbyn - var i vårt fall, Boden.

    Jag håller med om att dessa byggnader bidrar med mycken historia och samtidigt en önskan om att ha fått vara med en stund när det var som livligast en ankomstdag.

    Oavsett så har tiden sin gång. Måste kolla beståndet av röda krusbär i frysen - har varit dåliga skördar de senaste åren... Vi ses! Trots att jag numera tränar i att vara pensionist.

    SvaraRadera
  2. Succé!!
    Första gången jag lyckats få min ord att "fastna" i ditt kommentarsfält!!!
    Men någon extrabokstav och allt...
    <3

    SvaraRadera