Välkommen!


Det mesta som händer oss människor, som vi har behov av, tänker och tror är i grunden detsamma i alla kulturer, samhällsklasser och genom årtusenden. Ingenting är nytt under solen. Men det är inte mindre viktigt eller intressant för det. Tvärtom!
Här delar jag tankar och upplevelser som har anknytning till mitt liv. Ofta är det genom dikter, citat och böner, som jag tycker om. Du får gärna kommentera inläggen. Hur man gör läser du på sidan Om bloggen.

fredag 30 januari 2015

Val


I söndags var det val i Grekland - som ni säkert vet - och vi var där! Vi var och hälsade på min kusin med familj i Naousa i norra Grekland (9 mil från Thessaloniki). 


Vi fick följa med min kusins make, som är ursprungs-grek, till ett par olika vallokaler. Mycket folk och bilar trängdes om utrymmet. I Grekland kan man inte poströsta, utan bara där man är skriven, dvs oftast där man kommer ifrån och på den rätta dagen; därför var det många tillresande. Vallokalerna som vi var till, var i skolor. Precis som det brukar vara hemma.


Det var långa köer in till de olika skolsalarna.


Det fanns skyltar som talade om vilken sal man skulle gå in i och rösta.  Det var efter alfabetisk ordning.





Tillvägagångssättet var ungefär som i Sverige. Lite mer livligt i lokalen.
Många partier fanns att välja på.


Efteråt gick man ut och åt eller fikade och umgicks.


Owe och jag gick till parken i stan och promenerade.
Vi tyckte att det var skönt ute, cirka + 9 grader.


På kvällen följde vi valresultatet på TV (med tolk) hemma hos min kusin. 

Aten

Vi anar nytt hopp inför framtiden hos grekerna...
och vi önskar dem verkligen det!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar