Välkommen!


Det mesta som händer oss människor, som vi har behov av, tänker och tror är i grunden detsamma i alla kulturer, samhällsklasser och genom årtusenden. Ingenting är nytt under solen. Men det är inte mindre viktigt eller intressant för det. Tvärtom!
Här delar jag tankar och upplevelser som har anknytning till mitt liv. Ofta är det genom dikter, citat och böner, som jag tycker om. Du får gärna kommentera inläggen. Hur man gör läser du på sidan Om bloggen.

måndag 21 juli 2014

"Sova på saken"


Nu har jag suttit en bra stund här vid datorn, som jag tänkte bara skulle ta en liten stund, för att jag sedan skulle...


Men ack! Varför slutade jag inte tid?! Jag skulle bara lägga till en ny länk här på min blogg. Då kom jag på att jag skulle ta bort en som inte var aktuell längre. Och vips så var alla länkarna borta! Inklusive den nya. Puh!


Nu har jag försökt alltför länge att komma på hur jag ska kunna lägga till de där länkarna igen... Jag brukar klaga på min man att han aldrig ger sig när han håller på med något som inte funkar; bättre att att be om hjälp eller "sova på saken" eller kanske t.o.m. ge upp! Nu håller jag på precis likadant själv.


Nu är ju detta som jag håller på med inget stort världs-problem. Inte ens litet. Men visst kan det vara svårt ibland att veta hur länge det är värt att hålla på med något som krånglar när det gäller materiella ting. Frågeställningen blir än svårare när det handlar om förhållanden (jag tänker t.ex. på länders förhållanden till varandra, krig, våld, makt-kamp), relationer (släkt, vänner, par) och enskilda människor... Hur länge är det värt att hålla på? När vet man att det inte är någon idé längre? 


Det finns förstås inget klart svar, ingen mall att gå efter. Det beror helt på vad det handlar om. Ibland har vi för lätt att ge upp. Ibland har vi för svårt att ge upp. Men man kan väl säga att det i princip alltid är bra att be om hjälp och att det oftast är bra - om det inte är akut - att "sova på saken". 


Nu ska jag gå ut och vattna blommorna, sedan ska jag "sova på saken", så kanske jag kommer på hur jag ska få till länkarna på min sida igen.

Det är inte så mörkt ute som det ser ut på fotot. Det är bara kameran som luras.

Kom i håg: Det är inte alltid som det ser ut att vara!
Det kan vara krångligare!
Eller lättare än vad man tror...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar