Välkommen!


Det mesta som händer oss människor, som vi har behov av, tänker och tror är i grunden detsamma i alla kulturer, samhällsklasser och genom årtusenden. Ingenting är nytt under solen. Men det är inte mindre viktigt eller intressant för det. Tvärtom!
Här delar jag tankar och upplevelser som har anknytning till mitt liv. Ofta är det genom dikter, citat och böner, som jag tycker om. Du får gärna kommentera inläggen. Hur man gör läser du på sidan Om bloggen.

lördag 19 juli 2014

SJ SJ gamle vän...


I mitt förra inlägg berättade jag att vi varit till Storforsen med våra gäster, en plats som vi gärna visar våra vänner. Dagen efter, på tisdagen, var vi på ett ställe vi inte varit på förut; Järnvägsmuseet i Karlsvik, Luleå. Ett förslag från våra besökare. Kul att se något nytt!

Läs mer här:
Norrbottens Järnvägsmuseum


Tycker att de här gamla trävagnarna är så fina! Väntar mig nästan att det ska komma ut en kvinna i lång klänning och bred tjusig hatt... som det kan vara i filmer.




Den här bilden påminner mer om gamla tider i Boden. Boden som en järnvägsknut och militärstad. Numera ser man inte så mycket av "militärlivet" i Boden, även om det finns en del kvar fortfarande.


Det var roligt att hålla sig i närheten av vår manlige gäst som kunde mycket om tåg, lok och järnvägar. Det fanns detaljer på de gamla tågen som var lite "extra".




Här testar Owe och H dressiner. Det påminner mig om min mammas berättelser från barndomen när hon fick åka med sin pappa på spåren och hur de en gång snabbt fick kasta sig av när ett tåg plötsligt dök upp. Annars brukade min morfar (som var banvaktare) lägga örat mot rälsen för att höra om det var något tåg i annalkande.


Sedan på kvällen, var vi inte på järnvägsmuseet utan på Järnvägsstationen i Boden och vinkade av våra goda vänner som åkte vidare söder ut med ett "riktigt" tåg.

"SJ SJ gamle vän
festligt att du lever än..."

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar