Välkommen!


Det mesta som händer oss människor, som vi har behov av, tänker och tror är i grunden detsamma i alla kulturer, samhällsklasser och genom årtusenden. Ingenting är nytt under solen. Men det är inte mindre viktigt eller intressant för det. Tvärtom!
Här delar jag tankar och upplevelser som har anknytning till mitt liv. Ofta är det genom dikter, citat och böner, som jag tycker om. Du får gärna kommentera inläggen. Hur man gör läser du på sidan Om bloggen.

tisdag 11 februari 2014

Två systrar

Så fort en dag går! Så fort tiden går...
När vi ser bakåt förstår vi inte riktigt var dagarna, månaderna, åren tagit vägen.

Ju mer år vi får uppleva desto fler minnen får vi - om vi minns förstås...



I våras var mamma och jag och hälsade på i mammas hemtrakter kring Alingsås. Vi bodde hos min moster i Långared. Här har de fått låna ett gammalt album...


TVÅ SYSTRAR

Många år och mil emellan
möts de gamla systrarna igen
livet tar olika gestalt
men över och under allt
knyter blodsbanden
samman

De letar glasögon
funderar på dag och datum
glömmer att hämta och
säger samma saker
om igen

skrattar igenkännande
med varandra



Ett gammalt album
i deras händer
väcker minnen, namn och år
berättelser kommer och går

de fnissar som unga flickor
och lever sina liv
som systrar

en gång till


Maj 2013
  Min dikt finns med i  Jubileumsinsamlingen 10 år med poeter 2013.





Det var ett vackert album.




2 kommentarer: